fredag 23 augusti 2013

Augustisol och funderingar

Jag sitter på vår altan. Solen skiner på gräsmattan. Det är varmt. Så varmt att jag önskar att vi kunde åka och bada. Men det är sensommar, och vattnet i sjön har redan börjat bli i kyligaste laget. Jag har förmodligen tagit årets sista dopp redan.
Min mobiltelefon har jag oftast nära mig, numera finns en stor del av allt viktigt här i livet i den. Bland annat bloglovin, och alla bloggar jag följer. De sista dagarna har det haglat av julbloggsinlägg. Det är så roligt att läsa. Trots att jag sitter här i sommarvärmen!
Jag brukar börja blogga tre månader före julafton. Tre månaders intensivt julbloggande och julbloggsläsande borde vara nog, tycker jag. Men suget finns, jag vill också skriva. Och gör det då något om det kommer några enstaka inlägg innan 24 september? Nej just det! Alltså kan det hända att det blir nåt litet inlägg då och då!

Flera av er skriver om era tankar och känslor kring julbloggandet, och jag känner att jag också vill göra det. För min egen skull, om inte annat. Ett slags avsiktsförklaring. När jag slutade julblogga några dagar efter julafton 2012 så visste jag inte om jag skulle komma tillbaka i höst. Som så många andra kände jag att jag har bloggat om våra traditioner redan, mycket gör vi ju samma från år till år. Nyheter finns det ju alltid andra som skriver om före mig eller strax efter. Jag är inte sponsrad av någon. (Även om man kanske skulle tro att jag är sponsrad av Hammars julmust, eftersom jag gärna talar väl om den!) Det innebär att jag inte har en chans att köpa och läsa alla julböcker och tidningar som kommer ut, eller köpa alla nyheter på mat och godisfronten. (Godis brukar vara lättköpt, i och för sig.)
Dessutom bor jag i ett mindre samhälle, det finns inte så mycket julnyheter att skriva om här direkt.

Men jag har beslutat mig för att blogga en säsong till ändå! Varför?
* Jag tycker det är roligt att skriva om julen!
* Jag blir glad av gemenskapen på julbloggarna och alla fina kommentarer jag får!
* Jag kan inte låta bli, jag har längtat sen i januari!

Så, jag hoppas att du vill följa mig även i år, trots att jag skriver om mig och min familj och vår jul i år igen, med en hel del likheter med förra årets jul, och trots att jag skriver om nyheter som andra redan skrivit om, men från mitt perspektiv.

Jag hoppas på en härlig höst och jul med underbar julbloggsgemenskap!!!

3 kommentarer:

  1. Det är en vågskål att julblogga. Ibland är det helt underbart, och andra gånger vill man helst sluta och aldrig komma tillbaka. Men jag tror precis som du att det är viktigt att tycka det är kul, dvs blogga om sånt man tycker om och inte bara förmedla reklam :) Tror man kan hamna i "reklamfacket" ungefär denna tiden på året, när man vill blogga men har så lite personligt att blogga om då julen inte riktigt kommit igång.. det blir ju som tur var mer att skriva om ju närmare julen vi kommer :) Blir kul att följa din blogg i höst!

    SvaraRadera
  2. Klart att jag vill följa dig och din jul, precis som du skriver är bloggemenskapen en stor del i det hela och den härliga gemenskapen som det ger.

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis likadant, men det hade känts så tomt utan julbloggandet! Är så glad att du fortsätter blogga, din blogg följer jag slaviskt! :)

    SvaraRadera