torsdag 28 oktober 2010

Julmust!

För några dagar sedan köpte jag hem årets första flaska med julmust. I vår familj dricks så gott som enbart Hammars julmust, den är absolut den godaste! Som barn var jag inte särskilt förtjust i julmust, men jag har kommit att gilla den alltmer. När jag öppnade flaskan här om dagen fördes jag av doften i tanken till kvällen före julafton, då julskinkan provsmakas. Mmmm!

Några stora mängder julmust tänker jag dock inte dricka än, då skulle jag nog tröttna innan jul.




Oviktigt vetande:

Sverige är det enda land i världen där Coca-Coladrickandet minskar under december månad. Istället dricker svenskarna julmust! I december är hälften av all läsk som säljs julmust, Coca-Cola och annan läsk minskar sin försäljning med drygt 50%.

Julmust skapades 1910 av Harry Roberts (Roberts AB i Örebro), som ville ta fram ett alkoholfritt alternativ till öl. Därför innehåller musten malt och humle. Sen finns det också hemliga smakgivare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar