torsdag 28 oktober 2010

Familjetomte

Jag, mina föräldrar och syskon med respektive tycker inte att vi behöver så många julklappar. Därför brukar vi skriva lappar med alla våra namn på, sedan får man dra en lapp och köpa en liten present till den vars namn står på lappen. Paket kommer från "Familjetomten". Jag tycker det är en bra idé, vi vuxna behöver faktiskt inte hur mycket saker som helst, även om jag fortfarande är barnslig nog att tycka att det är väldigt roligt att få paket. I vanliga fall brukar vi lotta detta när min pappa fyller år, men i år hann vi inte med det, pappa fyllde 75 så det var mååånga gäster där. Vi måste ta tag i lottningen snart!

Barnen får däremot mängder av paket. Jag brukar köpa till alla mina syskonbarn under 18 år, så nu är det inte så många kvar att köpa åt. Mina syskonbarnbarn (jag har snart åtta!) får så mycket paket ändå, så dem köper jag inte åt! Mina bonusbarn får självklart paket, men nu för tiden är det mest presentkort och pengar, vilket är roligt att få men tråkigt att ge... Mina egna barn får fler paket än de behöver - men det är ju så roligt!




Oviktigt vetande:

Det här med att ge bort julklappar var från början en lantlig tradition, byns ungdomar smög omkring på julaftonen och knackade på i stugorna. När någon öppnade kastade man in en skämtgåva, som kune bestå av ett vedträ eller en halmfigur. Fäst vid gåvan fanns en lapp med en vers, föregångaren till julklappsrimmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar