lördag 24 september 2011

Dags igen!

Idag är det tre månader kvar till julafton. För tre månader sedan var det midsommar. Jag tycker att det är en lämplig tidpunkt att öppna julbloggen igen! Tre månader kan vara en kort tid eller en lång tid, beroende på vad man jämför med.
En del människor tycker att det är alldeles för tidigt att börja tänka på jul, samma människor brukar sucka när de ser de första  julsakerna på IKEA osv. Jag hör väl mer till dem som börjar längta efter jul så snart sommaren är slut. När det blir mörkt om kvällarna, när man kan tända ljus inomhus, då börjar jag längta efter glögg, lussekatter och julljus i alla hus.
Det är inte så att jag önskar att det ska bli jul på en gång, nej, men jag tycker om att längta efter jul. Förväntan som byggs upp mer och mer ju närmare jul vi kommer. Glädjen över julen är inte enbart julafton, maten och paketen. Glädjen finns med oss en lång tid, i adventsljusen vi tänder, pepparkakorna vi bakar, julklapparna vi tänker ut åt våra nära och kära, alla underbara dofter och naturligtvis, framför allt, i gemenskapen med människor vi tycker om.
Så välkommen (eller välkommen tillbaka) du som vill följa mig i den här bloggen på resan mot julen!



"Jul är ingen säsong, det är en känsla."
Edna Ferber

2 kommentarer:

  1. Oh ja blir så lycklig!! Har i ca en månads tid frågat Stefan om jag är konstig som börjar längta efter att få ta fram adventstjärnorna osv! Jag totalälskar advent och jul!!! Gott att hitta en "tvillingsjäl" :) kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du startat upp din blogg igen :) Visst är det svårt att inte längta till julen nu när mörkret kryper allt närmare och första frostnätterna är här? :)

    SvaraRadera