tisdag 16 september 2014

Jullista från Helene

Helene har gjort en lista, här kommer mina svar:

1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
 Adventspynta gör vi mot slutet av veckan innan första advent. Julpyntet med tomtar mm tar vi fram några dagar före jul. 


2. Var förvarar du dina julsaker?
 I garaget och i skrubbar inomhus. 


3. Hur mycket julsaker har du?
1 låda med adventssaker, 1 låda med julsaker, 1 låda med julgranssaker och 1 låda med dukar och annat av tyg. 

4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
Ja, julkola, knäck, marsipan och några sorter till. 

5. När börjar du känna att det är jul?

Julkänslor kan jag få redan i november, men jul blir det dagen före julafton då vi äter julmat hos svärmor och sen klär granen hemma. 


6. Till vem köper du julklappar?

Min man, mina barn, mina bonusbarn, de yngre syskonbarnen, svärmor, mamma och pappa och 1 av mina släktingar (vi lottar). 
 

7. Har du börjat klura på årets önskelista?

Jag kom på en sak i helgen!


8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?

Det är så svårt att välja. Tre som jag gillar är:
Adams julsång (Oh, Helga natt)
Himlen i min famn
Come, all ye faithful


9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?

Jag är väldigt förtjust i att slöa hemma på juldagen eller annandagen, när barnen grejar med julklapparna, vi ser på film och äter julmatsrester!


10 . Tio snabba:

Kungsgran eller vanlig gran. 

Rödvinsglögg eller vitvinsglögg. Går bra vilket som, bara det är alkoholfri eller lätt-glögg. 

Lutfisk eller risgrynsgröt.

Riktiga julkort eller mailjulkort. Jag skickar riktiga, på barnen. 

 
Kalle Anka eller Karl-Bertil. 

Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. På morgonen, i alla fall till barnen. 

Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen. Egentligen ska det vara senare, men det har blivit nästan direkt efter Kalle. 

Senapssill eller löksill. Hemgjord

Christer Sjögren eller Chris Rea. Vem som helst men inte Christer...

Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually. 
Liam Neeson och Colin Firth i samma film, tillsammans med ett antal andra begåvade skådisar i en romantisk julkomedi - bättre blir det inte! 
(-There was more than one lobster present att the birth of Jesus? 
-Duh!)



1 kommentar:

  1. Jag kommer alltid hem senare än min man så han lagar mat åt sig och barnen så lagar jag vegetariskt åt mig själv (barnen får välja vilken mat de vill men de brukar inte vilja ha min) så jag slipper laga dubbelt.

    SvaraRadera