söndag 7 september 2014

Jullista från Våran lilla julvrå

Denna lista kommer från Våran Lilla Julvrå.

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då?
Andra eller tredje helgen i november brukar vi baka lussekatter och pepparkakor, de måste ju vara klara till första advent. Förra året bakade jag dock släta lussebullar ett par veckor innan det, och jag gjorde pepparkaksäppelpaj i början av hösten, men det första riktiga julbaket sker i november.

Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då?
Jag köper så gott som alla julklappar. Nån gång har väl barnen fått virkade amigurumis i paketkalendern, men mer hemgjort än så brukar det inte bli. Om man inte räknar almanackan till mina föräldrar och svärmor, jag har ju tagit korten själv till den.

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se?
Inte som jag vet, jag har ingen större koll men tar tacksamt emot tips.

Har du något favoritpynt till julen?
Ljus och ljusstakar älskar jag. Sedan är det ju en del julsaker som har hängt med ett bra tag, de blir ju lite speciella.

Vilken är din favoritjulblomma, och varför?
Jag är allergisk, så vi har sällan julblommor. Jag önskar att vi kunde ha hyacinter, för de doftar jul.

Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul?
Julkola!!!

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma?
Det har väl funnits bättre och sämre jular, men ingen som jag vill glömma.

Vilka brukar du fira julen med?
Jag firar julafton med min man och mina barn, min mans vuxna barn ev med respektive, min mamma och pappa och min ena bror med sambo. Vi träffar svärmor dan före dopparedan och mina övriga syskon nån gång under julhelgen om vi kan.

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar?
Nån tomte brukar alltid följa med hem från Gekås, Ullared, liksom en del julklappar.

Vilken är din favoritjultidning?
Jag brukar inte köpa jultidningar, förra året köpte jag någon men jag vet inte om det är värt det.

Har du några traditioner den 23:e december?
Lunch hos svärmor, sedan hem och klä granen, provsmaka skinkan, titta på julfilm och dricka glögg.

Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna?
Blandade papper, mycket rött och tomtar.

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild :))
Nej

Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året?
Vinfabrikens äppelglögg och Brunnebys saffran-äppelglögg, kanske.

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender?
Jag brukar inte ha det, men förra året köpte jag 24 Premium-chokladbitar åt mig själv!

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna:)
Julmusik, den utgör ju liksom den stämningsskapande bakgrunden till flera olika julaktiviteter.

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen?
En och annan tycker nog att julbloggandet tar lite mycket av min tid. Annars gillar de också julen, maken dricker gärna glögg med mig i september osv.

Varför är julen så viktig för dig?
Jag blir glad av den fina stämningen, ljusen, gemenskapen, musiken. Något att se fram emot under den mörka hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar