onsdag 16 december 2015

Saltlakritskola

Idag har jag gjort saltlakritskola. Jag testade ett recept förra året som jag inte blev nöjd med, så nu tog jag mitt julkole-recept (chokladkola) och försökte hitta en bra balans mellan lakrits och salmiak. Det blev bra, de är farligt goda!


Här är receptet:

Saltlakritskola
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 tsk havssalt
10 g lakritspulver
1 tsk ättikssprit (12%)
1 msk smör
15 g salmiakpulver (ca tre rågade teskedar)

Vik en form av bakplåtspapper, 20 x 20 cm, och nåla ihop den. Blanda grädde, socker, sirap, havssalt och lakritspulver (jag hade i det mot slutet, men det klumpade sig så det behöver nog has i från början) i en kastrull (treliters funkar bra). Koka till 125 - 130 grader (kulprov) under omrörning. Jag fick koka till 130 grader men vet inte om det berodde på att jag hade i lite svart gelfärg (helt i onödan). Ha i ättikssprit mot slutet. Dra av kastrullen från värmen. Ha i smör och salmiakpulver. Häll i formen. Vänta tills det stelnat lite och klipp i bitar. Linda in i bitar av bakplåtspapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar