torsdag 12 november 2020

En blandning av två kakor!

Imorgon är det min tur att bjuda på fredagsfika på jobbet. Jag funderade på vad och ville gärna göra något med saffran. Till slut beslutade jag mig för att kombinera två recept! Såhär blev det!



Saffranskaka med fyllning
200 g smör
0,5 g saffran
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
Florsocker

Fyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker 
Kokas kraftigt i ca 2 min (ska vara tunn)

Vispa ägg och socker poröst
Smält och tillsätt smöret. Tillsätt saffran och mjölk. Bland mjöl och bakpulver, rör ner i smeten. Häll i smord och bröad form. Grädda i 40-45 min på 175 grader. 



Dela kakan. Häll på fyllningen. Låt stå en stund och safta till sig!







Pudra med vaniljsocker. 



Är och njut!

Hoppas mina kollegor gillar den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar