lördag 13 november 2010

Julgalt

Idag har vi bakat lussekatter! Ja, egentligen har vi mest gjort julgaltar, jag har lärt mig att den vanligaste, S-formade lussekatten egentligen heter julgalt. Fast det låter inte riktigt lika gott, tycker jag. "Självklart" bakades galtarna på mjöl från Icas "jul-kollektion"!


Utöver julgaltar blev det en och annan lilja, gullvagn och allt vad det heter. För att inte tala om de fina klumparna som min tvåårige son gjorde =) Goda blev de, hela huset doftar så underbart gott!


Oviktigt vetande:
Begreppet lussekatt hade från början inte med Lucia att göra, utan med Lucifer (djävulen). I Tyskland sa man på 1600-talet att djävulen, i kattens skepnad, gav barn stryk medan Jesus, i form av ett barn, delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljusskygge djävulen borta färgades lussebullarna med den gula saffranskryddan. De ljusa bullarna ansågs skrämma bort "Lusse" (Lucifer)

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt att baka pepparkakor och lussekatter. Jag ska dock vänta lite till innan jag ska baka.

    SvaraRadera