söndag 29 oktober 2017

Julljus

Det här inlägget är en del av en stafett om julljus. Schemat för dagen hittar du här. Föregående inlägg hittar du hos Julaftonsmorgon och nästa inlägg kommer du kunna läsa hos Sagolik jul. Jag hoppas du får en trevlig dag med julig läsning!




Julljus är en riktig stämningsskapare. Tänk tanken att fira jul i det skarpa skenet från lysrörslampor. Ingen vidare stämning, va? Nej, många små, ljussvaga ljuspunkter ska det vara, både levande ljus i olika former och stjärnor, ljusstakar mm med elektriskt ljus. Gärna i stora mängder. Då snackar vi julstämning!

När jag skulle börja skriva det här inlägget så fick jag en massa julljus-bilder i huvudet. En av de första var min inre bild från sången Koppången, vita vintervägar i mörkret och så de varma ljusen ifrån kyrkan, där också julsångerna strömmar ut. Och de fyra ljusen i sista versen, som en del artister tyvärr inte sjunger. Sonja Alden sjunger hela sången, om du vill lyssna. Jag har tyvärr ingen bra bild på min inre bild, av förklarliga skäl, du får göra en egen!

Därifrån hoppade mina tankar till kapellet i Grytgöl, den lilla orten där min mamma växte upp. Varje juldagskväll (som jag minns det) var vi där på julgudstjänst. Jag vill minnas att det fanns en gran där, det var i alla fall stämningsfull belysning och vacker sång. Min morbror brukade sjunga O helga natt och när jag blev större så ville han ha upp mig på estraden med några andra barn och sjunga den här sången:

Ett litet ljus
i varje hus,
det ska man ha
det är så bra.
Det är så mörkt
i denna världen,
så det behövs
så många ljus.

Nils F Nygren

Jag tror inte jag var med och sjöng nån gång, jag var lite för försiktig. Men sången lärde jag mig! Därifrån har jag tyvärr inte heller några bilder, men jag bjuder på en bild från ett annat tillfälle när jag är liten, med julgran och tomtebloss och snygg 70-talsoutfit!




Julljus och sång verkar starkt förknippade hos mig, sångerna Vi tänder ett ljus i advent och Tänd ett ljus dyker också upp i huvudet. Liksom tillfällen då barn och man varit sysselsatta någon annanstans och jag har kunnat sätta mig i soffan med tända ljus och Carolas Jul i Betlehem i bakgrunden och bara njuta av julkänslan som uppstår.

Jag har letat bland de 100870 korten (!) jag har på min externa hårddisk och hittat några fina bilder med julljus som jag vill dela med mig av, många har jag nog visat förr här på bloggen. Här kommer de!









Underbara julljus! Visst är det en härlig tid som nalkas?

Koppången

Här är stillhet och tystnad
nu när marken färgats vit
från den trygga gamla kyrkan
klingar sången ända hit
jag har stannat vid vägen
för att vila mig ett tag
och blev fångad i det gränsland
som förenar natt och dag

Ett sken ifrån ljuset
bakom fönstrets välvda ram
har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor så länge vi är här

Där bland gnistrande stjärnor
som förbleknat en och en
kommer livet väldigt nära
som en skymt av sanningen
vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
på ett frostigt gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
bara ett att jag lever
lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
fastän snön börjar falla och himmelen är grå

Här är stillhet och tystnad
nu när psalmen klingat ut
men jag bär de gamla orden
i mitt hjärta som förut
jag sjunger för himlen
kanske någon mer hör på
”Hosianna i höjden”
sen så börjar jag att gå

Jag går till de andra
jag vill känna julens frid
jag vill tro att han föddes
och finns med oss här i tiden
Det är jul och det finns ett barn i mig
som vill tro att det hänt
och som tänder ett ljus varje söndag i advent


Py Bäckman

Stort tack till Sofie, som anordnat denna stafett!

2 kommentarer:

  1. Vad stämningsfullt och fint du skriver om julljus! Fy att fira med bara lysrörslampor... Jag håller med om att det är fint med många små ljuspunkter.
    Många fina, stämningsfulla bilder, och fint att få ett "soundtrack" till ditt inlägg. :)

    SvaraRadera
  2. Tror aldrig jag hört Koppången, fin!

    SvaraRadera