onsdag 16 oktober 2019

Min första jullista - repris

2012 skrev jag min första jullista. Jag trodde att den jag skrev 2014 var den enda, men så hittade jag denna. Jag har nu svarat på en del av frågorna en gång till, andra frågor är svaret det samma på.
Svara gärna på dem du också! 


·         Hade du en bra jul förra året?


2012: Ja, det var en härlig jul, barnen var glada, vi åt en massa gott, vi hade roligt tillsammans, jag fick julklappar som jag blev glad över och det var en jul med mycket julstämning.
2019: Ja! Mina bonusbarnbarn Penny och Roxanna var hemma hos oss bland annat, det var mysigt. På kvällen spelade vi en massa spel, det var roligt!


·         Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?


2012: Jag, min man, mina barn, mina bonusbarn, mina föräldrar och min bror och hans sambo firade jul hemma hos oss.
2019: Jag, min man Håkan, mina barn Elvira och Oskar, min bonusdotter Mathilda, mina bonusbarnbarn Penny och Roxanna, min mamma, min bror Stefan och hans sambo Samorn. 


·         Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?


2012: Jag kan inte komma på ett specifikt minne, men jag vet att jag älskade de stunder på julafton då mina syskon, som är mycket äldre än mig, var hemma med sina barn.

·         Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?


2012: Jag kommer ihåg att jag skämdes hemskt mycket ett år, när jag fick en present som jag blev väldigt glad över, men tackade fel person. Inget att skämmas för kan jag tycka nu, men när jag var 8-9 år tyckte jag det var jättepinsamt. Samt ett år när jag gjort en (hemskt dålig) present till mamma som hon inte förstod vad det var. Annars har jag bara positiva julminnen.


·         När slutade du tro på tomten?


2012: Jag minns att jag var rädd för tomten och gömde mig, när jag var 3 år kanske, men efter det har jag varit fullt på det klara med att det är någon som är utklädd som kommer hem till oss. Är dock fortfarande inte helt övertygad om att tomten inte finns =)


·         Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?


2012: Risgrynsgröt. Jag har nog aldrig ställt ut något annat.


·         Ger du något till välgörenhet etc under julen?


2012: Nej, jag har ett fadderbarn genom Hannas Hjälpverksamhet som jag skänker pengar till varje månad istället.


·         När julhandlar du?


2012: Jag köper julklappar från september till december oftast. Julmat inhandlas 0-2 veckor innan jul.


·         Hur dags vaknar du på julafton?


2012: När barnen vaknar, mellan 6 och 8 skulle jag tro.
2019: Runt 8, kanske!


·         När äter ni julmat?


2012: Vid lunchtid, 12 – 12.30


·         Hur dags öppnar ni julklappar?


2012: Först före Kalle Anka med bonusbarnen som sen ska till sin mamma, sedan efter Kalle Anka med mina släktingar.


·         Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?


2012: Det är jättesvårt att säga, jag brukar alltid få saker jag tycker om och vill ha. Tavlan jag fick på mina barn förra året tycker jag mycket om.


·         Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?


2012: Ljusgirlanger över huvudgatan, en julgran i centrum, belysning i en del träd här och där. Inte så mycket, men fint och stämningsfullt. Affärerna julskyltar naturligtvis. Ett par familjer satsar på att ha stora mängder ljus i sina trädgårdar, där brukar vi åka förbi och titta nån gång varje jul.
2019: Det sitter ljusslingor på stolparna i centrum, träden i centrum och på lite olika ställen har belysning med röda kulor, stora ljusbollar sitter på ett par ställen. Vackert, tycker jag.


·         Hur länge är du ledig vid jul?


2012: Drygt två veckor, jag är lärare och har jullov!


·         Hur länge efter jul har du kvar din julgran?


2012: Egentligen tycker jag att den ska stå kvar till Tjugondag Knut, men den brukar åka ut nån av de första dagarna i januari när vi tröttnar på den och barren.


·         Har du någon gång firat jul utomlands?


2012: Nej, jag har alltid firat hemma.


·         Har du någon gång gjort egna julkort?


2012: Bara egna i bemärkelsen att jag skickat kort med mina barn på.


·         Tycker du om att sjunga julsånger?


2012: Ja!!! Jag älskar att sjunga julsånger och blir glad när det är dags för min kör att börja öva.
2019: Ja!!! I år har jag äntligen en kör att sjunga med igen!


·         Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?


2012: Ingen, julen vill jag fira med människor jag tycker mycket om!
2019: Jag skulle önska att jag hann fira mer med syrran med barn och barnbarn.


·         Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?


2012: Om jag fick tio miljoner skulle jag antagligen köpa dyrare julklappar än vanligt, men jag tror inte att jag skulle fira jul annorlunda. Gärna lite husrenovering före jul och en resa efter jul däremot!


·         Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?


2012:Jag skulle vilja ha mina bonusbarn här hela tiden, samt att min syster med familj skulle komma hit en stund på julafton.
2019: Jag skulle vilja träffa alla bonusbarnbarn något på julafton. 


·         Tror du att vi får en vit jul i år?


2012: Jag tror att julen blir grön, men jag vill gärna ha fel!
2019: I år tror jag julen blir vit!


·         Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?


2012: En resa, jag längtar efter sol!
2019: Böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar