torsdag 17 december 2020

Vi provsmakar Hammars julmust!

I samarbete med Hammars bryggeri. 

Jag fick hem julmust från Hammars bryggeri för några dagar sedan, som jag och min familj nu har provsmakat. Hammars Julmust Original är den godaste julmust jag vet. Det är den som alltid har druckits i mitt hem, både som barn och nu som vuxen. Därför är det extra roligt att få provsmaka andra varianter. Smakerna Apelsin och Kardemumma har jag smakat nån gång tidigare, men Julmust Whiskyfatslagrad årgång 2016 är ny för i år!

Att  musten smakar extra gott i snygga glasflaskor är väl självklart!



Jag samlade en liten test-patrull som var ivriga att få smaka. 



Först tittade vi på flaskorna, läste och funderade på vad vi trodde om de olika smakerna.



Sedan var det dags att smaka. Testpatrullen bestod av Oskar 12 år, Elvira 16 år, Mathilda 31 år, Håkan 53 år och mig! Vi betygsatte julmusten på en femgradig skala.



Först ut var Julmust Original:

O 5/5    E 5/5    M 5/5     H 5/5    J 5/5 
Snittbetyg 5/5
Kommentarer:
Lika god som den alltid är. 
Fantastisk. 
Älskar Hammars. Den är jul. 
Bästa julmusten. 
Det är så här julmust ska smaka!



Sedan testade vi Julmust Apelsin.

O 3/5    E 2/5    M 3/5       H 4/5    J 3/5
Snittbetyg 3/5
Kommentarer:
Jag är inte jätteförtjust i apelsin, men den var fortfarande ganska god.
Intressant.
Luktar tvål/parfymerad. Känner inte apelsinsmak. God.
Bättre än väntat. Frisk och bra smak.
En lite besk eftersmak, men helt ok.



Näst på tur var Julmust Kardemumma.

O 3/5    E 3/5    M 4/5    H 5/5    J 4/5
Snittbetyg 3,8/5
Kommentarer:
För stark smak, om den hade varit lite mildare så hade den varit godare.
Lite smak, men skum.
Luktar lite kardemumma. God. Känner inte riktigt kardemummasmaken.
Bra och diskret smak av kardemumma. God!
Ingen stark kardemummasmak, originalet med en liten twist. God!



Avslutningsvis smakade vi Julmust Whiskyfatslagrad årgång 2016:

O 1/5    E 1/5    M 4/5    H 5/5    J 5/5
Snittbetyg 3,2
Kommentarer:
Smakar öl eller alkohol.
Nej, för mycket alkoholsmak.
Lätt "öl"-doft. Gillar smaken. Djupare smak men smakar inte julmust.
"Mustig" och djup smak. Bäst i test!
Fyllig, djupare smak. Mycket god!

Som ni märker så är vi alla mycket förtjusta i originalet. Den lagrade skiljde sig våra åsikter ganska mycket om. Jag hade inte så höga förväntningar på den, men tyckte till min förvåning att den var mycket god!

Det var väldigt roligt att få testa olika smaker och vi hade en mycket trevlig stund tillsammans. Nu ska jag bara bestämma vilken must som ska stå på julbordet, original eller lagrad. Vad barnen vill ha vet jag!

1 kommentar: