lördag 19 december 2020

Julgodis del 3, julgran med mera!

Idag var det dags för kola-tillverkning. Först gjorde jag Saltlakritskola som jag testade att göra i knäckformar med hjälp av knäcktratten. Det gick ganska bra, den stelnade lite väl mycket mot slutet. 



Sen testade jag samma sak med julkolan. Det gick inte bra. Jo, först gick det rätt ok, men sedan tjocknade den på. När jag desperat försökte få ur den ur knäcktratten så sockrade den sig och blev mer lik smulig fudge. Jag gjorde en sats till, på traditionellt sätt. 



Sen gav vi oss ut och letade gran på brorsans mark (Tack!)



Efter ett antal dissade granar hittade vi till slut en vi alla gillade. Oskar fick såga ner den. 



På eftermiddagen åkte vi till syrran och fikade mina mandelmusslor, dessa i hjärtform. 



Sen gjorde vi marsipan! I vanliga fall samlas vi hela släkten, men inte i år. 



Vi åkte hem och drack glubbel mitt i stöket bland alla tomtar som ska placeras ut. 



Det blev en mycket julig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar