fredag 7 november 2014

Varmluftsugn

Tur att jag provbakade saffransbullarna! Jag har ju ny spis och ugn, denna är en varmluftsugn, och jag har inte riktigt lärt mig den än. Jag har ett recept där bullarna ska bakas i vanlig ugn i 225 - 250 grader.. Jag satte varmluftsugnen på 200 grader, men bullarna blev degiga inuti och frasiga utanpå.

Jag antar att det jag behöver göra nästa gång är att sänka värmen? 190? 185?
Nån som har varmluftsugn som kan berätta hur många grader ni har när ni bakar lussebullar?

De blev goda ändå, men de blev inte som de brukar...

2 kommentarer:

  1. Oj det kan ju bli lite problematiskt att inte känna ugnen när man ska göra julbaket:( Det låter som om du får baka en hel del framöver så att du lär dig ugnen snabbt...

    SvaraRadera
  2. Alltid jobbigt med ny ugn. Jag brukar oftast baka utan varmluften. Annars brukar de säga att man ska minska ugnsvärmen med 10% har jag hört

    SvaraRadera