tisdag 24 september 2019

Tre månader till julafton!

Jag har ju hållit på några år med julbloggandet nu. När jag skulle skriva det här inlägget så gick jag tillbaka till mina gamla inlägg från den 24 september och beslutade mig för att återpublicera några saker jag skrivit, med lite justeringar. Så, har du hängt med mig i tio säsonger kanske du känner igen det här, men mest troligt kommer du inte ihåg det, och är du ny läsare så har du ju inte läst det förut! Håll tillgodo!

Idag är det tre månader kvar till julafton. För tre månader sedan var det midsommar. Tre månader kan vara en kort tid eller en lång tid, beroende på vad man jämför med. Det känns rätt länge sedan det var midsommar, men det är inte fullt så länge till jul, tycker jag.En del människor tycker att det är alldeles för tidigt att börja tänka på jul, samma människor brukar sucka när de ser de första  julsakerna på IKEA osv. Jag hör väl mer till dem som börjar längta efter jul så snart sommaren är slut. När det blir mörkt om kvällarna, när man kan tända ljus inomhus, då börjar jag längta efter glögg, lussekatter och julljus i alla hus.Det är inte så att jag önskar att det ska bli jul på en gång, nej, men jag tycker om att längta efter jul. Förväntan som byggs upp mer och mer ju närmare jul vi kommer. Glädjen över julen som inte enbart är julafton, maten och paketen. Glädjen finns med oss en lång tid, i adventsljusen vi tänder, pepparkakorna vi bakar, julklapparna vi tänker ut åt våra nära och kära, alla underbara dofter och naturligtvis, framför allt, i gemenskapen med människor vi tycker om.




Julplan:

September:
Börja julblogga igen
Handla de första julklapparna (Ullared, jultidningar)
Handla julsaker (Ullared)

Oktober:
Handla mer julklappar
Dricka årets första glögg
Se nån julfilm

November:
Baka lussekatter
Baka pepparkakor
Handla ännu mer julklappar
Se julfilmer
Lyssna på julmusik
Göra adventsfint

December:
Göra pepparkakshus

Se julfilmer
Lyssna på julmusik
Fira advent
Baka julkakor
Fira lucia
Göra julgodis
Handla de sista julklapparna

Sjunga på julkonsert
Hugga gran
Ta fram tomtar
Handla mat

Klä granen
Fira jul

Vad tror ni om den planen? Kanske blir det någon julmarknad eller något annat kul också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar