torsdag 3 oktober 2013

Favoritjulmusik


Det skrivs mycket om julmusik på julbloggarna. Jag gillar naturligtvis också julmusik, men lyssnar inte så mycket på det. Delvis beror det på att vi inte har samma julmusiksmak i familjen.
Är jag ensam hemma så lyssnar jag gärna på Carolas Jul i Betlehem. En av mina favoritskivor, en stämningsfull, mysig skiva. Levande ljus, gärna en kopp kaffe och en lussekatt och så Himlen i min famn eller nån annan fin sång.
Min andra favoritjulskiva gjorde jag min och Håkans första jul tillsammans, för tio år sedan. Inte för att vi skulle ha en gemensam julskiva (den är inte alla i Håkans smak) utan för att han hade ett bränningsprogram där man kunde välja ut låtar från flera olika skivor, vilket inte jag hade haft innan. Den innehåller en del härliga gamla favoriter, The Christmas Song med Nat King Cole, Let it snow med Dean Martin osv men också vackra svenska julsånger. Tänd ett ljus är med, det ville Mathilda och Josefin absolut. De och jag gillar denna skiva till jul. Barnen och Håkan är inte lika förtjusta.
Mary's Boy Child med Boney M är med, det måste jag nämna. Ett barndomsminne starkt förknippat med pappa. Och jag har naturligtvis sjungit den svenska varianten på ett antal julfester och dylikt som barn.
Jag har fler skivor jag gillar, men dessa två är favoriterna. Jag köper/lyssnar sällan på ny julmusik, men tar gärna emot tips på vad jag inte får missa.

Vad lyssnar du helst på för julmusik?

8 kommentarer:

  1. White Christmas av the drifters kommer ALLTID vara min favorit! :)

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnar på lite blandat, maken är inte så mycket för klassisk julmusik så när han är hemma blir det oftast mer jul med adolphson och falk för den gillar han. Nu fick jag stor lust att lyssna på den känner jag men ska hålla mig i från

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnar på det mesta, det handlar ju om sinnesstämning! Jag har en massiv spotify-lista där det mesta ryms! Jag funderar dock på att göra flera små med olika teman, för som sagt, det är inte alltid man vill lyssna på alla genrer!

    SvaraRadera
  4. "I Juletid" med Kikki Danielsson är en av mina favoriter. och även "Mer Jul" med just D. Dom två låtarna kännetecknar i stort sett min syn på julen.

    SvaraRadera
  5. Blev visst fel i förra kommentaren,
    "Adolphson och falk" ska det ju vara på sista låten ;)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar det mesta. Men gammal, skrapig Nat King Cole, Mahalia Jackson och Dean Martin funkar alltid. Sen gillar jag Mauro scoccos julskiva från förra året, mycket bra.

    SvaraRadera
  7. Åh vad sugen jag blev på att lyssna på julmusik när jag såg Carola skivan. Den och Peter Jöback brukar gå varma hemma hos oss till jul.

    SvaraRadera
  8. Förra året släpptes en julskiva som jag verkligen har LÄNGTAT efter att få lyssna på igen (och som jag ärligt talat smyg-smygstartade med i september... ehum). Det är den amerikanska countrytjejen Colbie Caillat´s "Christmas in the sand". Spotify:a den vetja! Den är SÅ mysig! Det är mest gamla klassiker i fina versioner, men även ett par nya, fina julsånger. Jag känner mig ALLTID som att jag vandrar i en vit vintervärld när jag lyssnar på den - oavsett om jag är ute och går i grått höstrusk eller snöfall och titeln på skivan till trots! ;)

    SvaraRadera