måndag 8 december 2014

Lucka 8 Mandelmusslor

2 dl sötmandel
Bittermandelolja motsvarande fyra bittermandlar
200 g smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 ägg

Skålla och skala mandeln, låt den torka och mal den. Rör smör och socker pösigt. Blanda ner mjöl och mald mandel, tillsätt ägget. Blanda ihop degen och låt den vila kallt i en halvtimme. Smörj formarna Dela degen i 40 bitar och tumma ut dem i formarna.
175-200 grader, 7-8 min

När de har svalnat något stjälps de upp på galler för att svalna. (PS Det är inte helt lätt att få ur dem i formarna, men det går om man töjer lite på formen så den släpper i kanterna och sedan slår formen mot handflatan.)
Serveras med grädde och sylt!

För ett par år sedan besökte jag och barnen min kompis Frida efter jul, och hon bjöd på mandelmusslor. Efter det har jag tänkt göra sådana, jag har letat formar och nu har jag faktiskt formar så det räcker tror jag. Nu ska det bara bli av att göra dem också! På bilden sitter barnen och mumsar i sig dem, det var något de gillade. Tyvärr syns de inte så bra på bilden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar