onsdag 3 december 2014

Lucka 3 Saffranskladdkaka med vit choklad

Saffranskladdkaka med vit choklad

100 g smör
100 g vit choklad
½ gram saffran (1 påse)
2 dl strösocker
2 ägg
2½ dl
vetemjöl
lite florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant. Smält smöret, ta bort kastrullen från plattan och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt smörblandningen och rör sist ner äggen. Häll smeten i formen. Grädda i 20 minuter.

Serveras helst kall, pudrad med florsocker och med en klick vispad grädde till.

 
Jag bjöd mina arbetskamrater på denna för ett par veckor sedan och många ville ha receptet. En får nu göra den varje helg när hennes dotter kommer hem, det är viktigare än lussebullar tycker hon =)
 
(Jag glömde ta bild sist jag gjorde den, efter det här receptet. Denna bild är gammal och jag tror att det är ett annat, snarlikt recept. Sist jag gjorde den blev den mycket ljusare!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar