torsdag 4 december 2014

Lucka 4 Apelsinsnittar

Apelsinsnittar
 
300 g smör
1½ dl socker
2 ägg
9 dl vetemjöl
Blanda till deg. Gör fyra rullar, "plåtlånga".
 
Fyllning:
4 hg mandelmassa
1 äggvita
karamellfärg (el dyl), röd och gul
(Ursprungligen har de antagligen smaksatts med apelsin, men det är godare utan!)
 
Dela eller platta ut rullarna så du kan fylla dem med en sträng med fyllning. Rulla ihop rullarna, skarven neråt. Pensla med ägg. Ha på hackad mandel och pärlsocker.
Grädda i 175-200 grader i ca 10 min.
 
Dessa gjorde jag i söndags. Degen gjorde jag först i mixern, men det blev lite fullt så jag gjorde resten för hand. Fyllningen gick bra att göra i mixern, fast den blev kladdig. Färgen blev inte den bästa och jag är fortfarande inte vän med min nya ugn, de fick vara inne längre och blev kanske lite för spröda.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar