måndag 1 december 2014

Lucka 1 Nötkakor

Årets adventskalender från mig blir en receptkalender! Jag kom på att det är ett smidigt sätt att spara mina recept på julkakor och godis, samtidigt som det säkert kan glädja någon annan. Många recept är kakor/godis som jag gör varje år och flera av dem har gjorts i min släkt i många år. En del recept har jag kanske bara gjort en eller ett par gånger och för att få till 24 recept kan det hända att det dyker upp recept på sånt jag inte gjort men är sugen på att göra. Hoppas någon blir glad för detta!
Jag öppnar kalendern med en av de två kaksorter jag gjorde igår och som är en typisk julkaka i min släkt sedan mååånga år tillbaka:

Nötkakor

2 hg hasselnötskärnor (males) (Spara några till dekoration)
2½ dl strösocker
2 ägg
1 klick smör (smältes)
 
Rör ägg och socker. Blanda i de malda nötterna. Häll i smör, blanda. Rulla små bollar och lägg på bakplåtspapper. Tryck i en nötbit.
175-200 grader i ca 10 min

(Jag är ännu inte vän med min nya ugn och hade kakorna i ugnen en bra stund längre för att de inte skulle vara kletiga i mitten. Låt dem vara inne tills de får lite färg, tror jag är ett bra tips!)

 

1 kommentar:

  1. Ha, du har mindre mängd socker än jag. En kaffekopp är mer än 1,25 dl/Syster Yster

    SvaraRadera