fredag 5 december 2014

Lucka 5 Saffransrulltårta

Idag blir det ett recept som jag inte har testat än, men som jag tycker låter så gott! Saffran och Lemoncurd, två så goda saker tillsammans borde ju bli gott, eller hur? Receptet kommer från Sju sorters julkakor och jag har fotat av bilden från boken. Originalet var bättre. Jag hoppas att jag får tillfälle att göra/smaka denna snart!

Saffransrulltårta

3 ägg
2 dl strösocker
2 msk vatten
0,5 g saffran
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Citronzest från 1 citron

Fyllning:
2 dl vispgrädde
2 dl lemoncurd

2-3 msk strösocker till pappret

Vispa ägg och socker. Koka upp vattnet, blanda ner saffran. Låt dra i 5 min. Häll vattnet i äggsmeten. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Blanda ner hälften av citronzesten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Lämna en kant på 2 cm runt om.
5 min 250 grader

Stjälp upp på bakplåtspapper med socker och citronzest. Dra bort det övre bakplåtspappret. Låt svalna. Vispa grädden, blanda med lemoncurd, bred på och rulla ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar