lördag 27 december 2014

Julutmaning dag 27

Minne

På lådan med julgranssaker skrev min mamma några rader varje år, när jag var barn. Hon skrev om när granen kastades ut, väder, vad vi gjorde då mm. Jag minns att jag ibland satt uppe på vår vind och läste hennes noteringar. Och så läste man när lådan togs fram förstås. När lådan blev äldre och riskerade att gå sönder så förde hon över anteckningarna i en skrivbok. Då började hon också skriva lite mer om året som gått. Såvitt jag vet är det den enda dagbok hon skrivit. Nu har hon inte julgran längre, så jag vet inte om hon fortfarande skriver. 

Som vuxen har jag också börjat skriva en liten sammanfattning av året som gått i samband med att vi slänger ut julgranen. Jag har dock aldrig skrivit på lådorna utan började direkt i en bok. 


Jag började inte skriva varken när jag flyttade hemifrån, när jag gifte mig eller när jag fick barn, utan helt ologiskt i januari 2006, efter min dotters andra jul. Det är roligt att gå tillbaka och läsa, om de stora barnens skolgång och flyttar och om de smås olika faser, kompisar mm.

Visst är mina bloggar lite som en dagbok, men i den här boken sammanfattar jag året på ett annat sätt!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig idé, den kanske jag ska försöka mig på att göra oxå :)

    SvaraRadera