söndag 1 november 2015

Oktoberutmaning dag 29, 30 och 31

Det blev några dagars bloggtystnad, min svåger dog i torsdags efter en tids sjukdom och jag har inte känt för att julblogga, men nu vill jag göra klart oktoberutmaningen.

Dag 29 - Julfadäs

Jag har skrivit om det här förut tror jag, för jag har lite svårt att komma på julfadäser. Det har hänt flera gånger att vi efter jullunchen har hittat rödkålen i mikron. Det är bara maken som gillar rödkål, så när inte han saknar den så är det ingen som märker att den inte finns på bordet. Men det känns lite snopet!

Dag 30 - Tio juliga saker vi inte vet om dig än

Det här är svårt, jag tror ni som läst bloggen ett tag vet det mesta. Ni kanske vet det här redan, men jag skriver ändå:
1. Vi äter alltid jullunch, inte middag.
2. Jag älskar juldagen, när vi ser på film, bygger lego och äter rester.
3. Jag lärde mig att gilla sill för bara några år sedan (jag är 40), på ett julbord med jobbet.
4. Vi var hos min syster på julaftons kväll i många år men nu är vi hemma. Jag saknar syrran med familj men tycker det är skönt att fira hemma.
5. När vår dotter Elvira var två veckor försökte vi ha två julaftnar, en på julafton med min släkt och en på juldagen med min mans stora barn. Det föll inte väl ut och vi har aldrig gjort om det.
6. Jag har aldrig - så vitt jag minns - firat jul utan tomte, det har alltid funnits barn som har förväntat sig besök av tomten
7. Jag har aldrig jobbat en jul, en av fördelarna med att vara lärare. Jag klarade mig från att jobba jul även innan det, när jag jobbade extra i butik i och inom äldreomsorgen.
8. Mina bonusbarn brukar vara hos oss på kvällen innan julafton(fast nu är det inte alltid det blir så), på julaftons förmiddag, över jullunch, en mindre paketutdelning med syskonjulklappar och eventuellt Kalle Anka innan de åker till sin mamma.
9. Vi tittar nästan aldrig på Karl Bertil Jonsson.
10. Hemgjord marsipan är den äldsta julgodistradition min släkt har.

Dag 31 - Vad jag ser fram emot att göra i december

Jag ser fram emot julkonserten med Carola, julavslutningsutflykten syrran och jag brukar göra med barnen, marsipanbaket, julmat hos svärmor dagen innan julafton, thaimat nån gång i mellandagarna (om brorsan bjuder hem oss?), snö i lagom mängd, alla julljus i fönster och trädgårdar, att hugga gran, att klä granen och så förstås själva julafton!

2 kommentarer: