torsdag 22 november 2012

Bästa pepparkaksdegen!

Jag fick frågan igår om det är svårt att göra egen pepparkaksdeg. Svaret är att det är lätt! Och mycket godare än köpt! Här får ni min familjs recept på pepparkaksdeg:

2,5 dl sirap
5 dl socker
200 g smör (halvsmält)
3½ tsk ingefära (eller mer)
4½ tsk kanel
2½ tsk malda nejlikor (eller mer)
4 tsk bikarbonat
2 dl grädde
10-12 hg mjöl

Rör sirap, socker, smör och kryddor i minst 10 min. (Jag använder assistenten). Ha i grädde, sen 9-10 hg mjöl. Degen behöver inte stå, men självklart gör man den några dagar innan utbak så man kan äta degen! Grädda i 200-225 grader.


På bilden syns min söta systerdotter, som för ett antal år sedan var den som hjälpte mig att baka pepparkakor. Eller äta deg!

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul, detta ska jag testa med mamma när jag kommer hem i jul! :)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, den är lätt att göra och mycket godare. Vi gör alltid egen deg, då slipper man alla dessa tillsatser som de alltid ska ha i.

    SvaraRadera