söndag 19 oktober 2014

Blogginlägg och svar på kommentarer

Jag har haft en tuff kväll... När jag satte mig här för ett par timmar sedan hade jag 90 olästa inlägg på Bloglovin, de flesta från julbloggar. Och då följer jag långt ifrån alla julbloggar där, övriga julbloggar tittar jag också in till då och då. Jag vill ju så gärna hinna läsa och kommentera, men vilken tid det tar, särskilt om man halkar efter lite, som jag gjorde på grund av att jag var bortrest igår bland annat. Jag hade tänkt titta på Hypnotisören och sticka raggsockor ikväll, men så blev det inte, jag fastnade framför datorn. Även om det är lätt att fastna är jag verkligen glad att ni finns, alla underbara julbloggare med era fina bloggar och intressanta inlägg!

En sak som jag funderat på är det här med att svara på kommentarer. Många svarar på kommentarer de fått i sin egen blogg. Då missar jag dock ofta svaren, eftersom jag inte vet att ni har svarat. En del bloggar har en ruta att kryssa i om man vill få mail när man får en uppföljningskommentar, men jag har aldrig fått nåt sånt mail. En del svar har jag sett av en slump.
Jag brukar svara i den som kommenterats blogg. Men samtidigt kan det ju vara så att svaret kan vara av intresse för andra som läser bloggen också. Så hur ska man göra?
Tills vidare fortsätter jag att svara i era bloggar och jag lär väl fortsätta missa om ni svarar på mina kommentarer, om ni inte har några briljanta idéer på hur jag ska göra? Jag kanske bara har missat något enkelt sätt att se svar osv?

Nu tror jag att det är läggdags!

8 kommentarer:

  1. Jag vet inte heller vilket jag ska välja...det är ju lättast att svara på kommentaren direkt på sin blogg, men då måste ju läsaren titta in igen. Jag brukar göra det, men som du säger är det inte alla som gör det. Man kanske ska komma överens om ett sätt :) Haha!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar svara i den andres blogg, enklast för alla och inte lika stor chans att hen missar det :)

    SV: Jag förstår ditt dilemma. Jag var utan ugn i tre månader, tack och lov under sommaren men fortfarande drygt eftersom jag älskar att baka.Du får helt enkelt spara allt bakande tills den kommer och sen inviga den genom att baka något riktigt gott (och juligt?)

    SvaraRadera
  3. Förut har jag alltid svarat på bloggen hos den som kommenterat, men nu har jag fixat så att jag svarar på min egen direkt under kommentaren - dock är jag lite osäker på om svaren verkligen kommer iväg? En del verkar få och en del inte, så det är ett dilemma.
    Att svara i svarsfältet under kommentaren är enklast och snabbast tycker jag, det var därför jag ändrade, men visst, det är trist om folk missar svaren på kommentarerna när det faktiskt finns svar =/

    SvaraRadera
  4. Jag svara också direkt i min blogg, vid väldigt få tillfällen svara jag tillbaka i deras blogg.

    På min "vanliga" blogg är det så sällan någon kommenterar men ni/vi julbloggare är trevligare på det sättet!

    Men jag har så jag får mail varje gång någon svarat. Funkar bra på de som har blogspot och wordpress. Lite sämre är det med blogg.se bloggar. Men finns nog där med i bland.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är jättesvårt! Jag missar nästan alltid svaren på kommentarerna eftersom man svarar på sin egen blogg, men det gör ju jag också eftersom det är enklare. Har också funderat på hur jag ska göra, och vet faktiskt inte riktigt :/

    SvaraRadera
  6. Jag har börjat svara på andras bloggar igen, tycker det blir mer personligt :) Svarar endast de som inte har blogg på min egen, dessutom går jag själv aldrig tillbaka och läser andras svar på deras bloggar. Men svarar inte på allt, bara längre kommentarer eller vid frågor..

    SvaraRadera
  7. Ja, det är knepigt det där! Jag bemödar mig att , i princip, alltid svara på kommentarer jag fått o då är det ju trist om ni inte får dem! Det finns en ruta man ska kryssa i på min blogg om man vill få svar... Men kan det vara så att du har en annan mailadress registrerad på blogspot än den du vanligtvis använder? Så var det för mig, jag får mina kommentarer på min hotmail för att jag fyllt att jag vill att de ska hamna där, men svar på kommentarer kommer på min gmail (som jag inte ens visste att jag hade, blogspot skapar en sån automatiskt när man skaffar bloggen tror jag...) Så nu har jag lagt in både hotmailen o gmailen i mailen i telefonen så nu ser jag alltså både kommentarer och svarskommentarer! Hoppas du fattade mitt svammel? ;)

    SvaraRadera
  8. Sv: Jag har svarat på min blogg på din kommentar och testade att själv klicka i avisera mig. Jag fick mitt svar i alla fall, inte du? En liten fråga, har du iphone? Har du då valt att visa "alla inkorgar" om du trycker på "Brevlådor" högst upp till vänster? Så att det inte bara är Hotmail som är valt..? Du vet säkert redan det här, men tänkte att det skadar ju inte att fråga ;)

    SvaraRadera