söndag 12 oktober 2014

Fira jul med Pippi?

Jag har ju helt glömt att skriva om vårt besök i Röros i Norge i somras. Jag tog kort och tänkte göra ett inlägg, men glömde helt bort det. Idag när sonen städade sitt rum så hittade han en slaggsten. "Den här hittade jag när vi var i ett annat land i somras. Där de hade spelat in Pippi." sa han.
 Ja, just det, så var det! Så här kommer inlägget om Röros:
 
Vi var i Sälen och Funäsdalen i somras och en dag passade vi på att åka över till Röros i Norge. Det är en mycket vacker gammal stad. I de gamla kvarteren har flera norska barnfilmer/serier spelats in. Vinterscenerna i Pippi firar jul mm filmades också där. Här står min man, min bonusdotter och mina barn på samma gata som Pippi står på nedanför.
 


I nedre ändan på denna gata spelades flera scener in (vid det nedersta röda huset), t ex när de går till skolan och när de samlar ihop barn för att gå och fira Pippi.


Och i backen åker Pippi spark! Hon kommer också ridande här i nåt avsnitt.

 
 
Kul att ha sett några inspelningsplatser! Jag var tvungen att kolla på filmerna när vi kom hem och jag hojtade till barnen "Ser ni att det var där vi var?" Ja, vi ser, sa de, men de lät inte alls lika begeistrade som jag!

Visste ni förresten att det är en uppstoppad apa som sitter på Pippis axel i vinterscenerna? Den apa som spelade Herr Nilsson tyckte inte om snö. Knappt att man vill veta sånt!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få göra en sån resa :)

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul när man känner igen sig i filmerna för att man varit där

    SvaraRadera