onsdag 15 oktober 2014

Julfilmsberoende?

Bör jag söka hjälp? Sedan jag insåg att det finns julfilmer i fullängd på youtube har jag svårt att sluta titta på film... Lätt beroendeframkallande. Men jag stickar raggsockor medan jag tittar, så jag gör ju lite nytta!

Alla är inte bra. Ingen är högklassig. En del är i dålig kvalité på youtube. Kända skådespelare är det ont om.
Men flera är ok. Många innehåller julmusik, det räcker långt! Och även om storyn är lite tunn i en och annan film så är de oftast lite smågulligt romantiska. Helt ok så här i oktober!

De senaste dagarna har jag sett fyra filmer. Den första heter heter The Christmas spirit och handlar om en kvinna, vars bror är soldat och ute i kriget. Hon bor därför hos sin svägerska i ett litet samhälle och hjälper henne. En man kommer dit, för att övertala innevånarna att sälja sina butikslokaler, med en massa lockande erbjudanden. Naturligtvis anar man att det är något lurt med företaget han jobbar för. Dessa båda krockar och hamnar i koma. De blir änglar/spöken/själar. För att komma tillbaka till livet måste de göra det rätta. Men vad är det rätta? Det är de rätt oense om.
Hela den här "spirit" - biten tycker jag väl är sådär (bland annat eftersom jag nyss sett en liknande film), men den är ändå rätt gullig.


En bibliotekarie, ett nedläggningshotat bibliotek, en ung man som är den som äger och ska lägga ner biblioteket och idén om att göra granar som visar vilken betydelse biblioteket haft för olika människor. Kärlek, julstämning och granar. Jag är ju svag för bibliotek och böcker så jag gillar den, även om storyn är oerhört förutsägbar!

 
En kvinna besöker sina föräldrar med sin son, med avsikt att köpa familjens hus som varit till salu länge. Här upplevde hon nämligen så fina somrar som barn tillsammans med en pojke och hans hund. De tappade dock kontakten.
När hon kommer dit upptäcker hon att föräldrarna redan sålt huset till en man med en dotter. Hon bestämmer sig för att göra allt hon kan för att köpet inte ska gå igenom, så att hon kan köpa huset.
Visst finns det hundar med i filmen, men inte så mycket att det försvarar omslaget. Obegripligt! Men en smågullig film!
 

 
Den sista filmen heter Let It Snow och handlar om en kvinna som skickas av sitt hotellföretag för att skissa upp hur det ska se ut vid deras nya fjällhotell när de river hotellet de köpt och bygger ett nytt. Kvinnan kommer till det helt underbara, familjära familjehotellet och vill efter ett tag inte alls att det ska rivas längre. Och de tidigare hotellägarnas son som inte velat överta familjeföretaget ändrar  sig och vill inget annat än att driva det. Gissa vad som händer?
Den här var nog den bästa av dessa fyra. Mycket julsånger, ett julsmyckat hotell med öppna spisar, pulkaåkning, skridskoåkning, snöänglar, bakning av pepparkakshus med barnen, högtidligt tändande av granen, christmas carols, julstrumpor - inte för att jag egentligen vill fira jul på hotell, men det här är nästan frestande!

 
Har du sett nån bra julfilm?

4 kommentarer:

  1. Har inte börjar att se några julfilmer ännu, jag brukar alltid vänta tills i december vilket medför att jag knappt hinner se någon alls. Men i år är maken pappaledig hela november så då har jag bestämt att vi ska se julfilmer

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga filmtips! Ska absolut kolla in dom :)

    SvaraRadera
  3. Alltid bra med nya tips! Den med träden har jag sett, tyckte den var rätt mysig :) Vad söker du på på youtube för att få fram julfilmer (hela..) Jag brukar söka på christmas full movie, men får inte fram så himla många tycker jag...

    SvaraRadera
  4. Missa inte Musse Pigg och hans vänner firar jul. Den är tecknad, men sååå julmysig. Fick den i present kvällen innan julafton av min mamma när jag var mindre och sen dess är den en tradition att se varje år :)

    SvaraRadera