torsdag 23 oktober 2014

Julfilmsinlägg 4

Nu har jag skrivit flera inlägg om julfilmer, jag kommer inte ur julfilmsträsket... Och vi är bara i oktober. Som ni kanske såg igår har jag köpt ett par filmer "åt barnen" också...

Här kan du läsa om de filmer jag sett tidigare:
Julfilmsinlägg 1: Eloise at Christmastime och Fred Clause
Julfilmsinlägg 2: Christmas with a Capital C, A different kind of Christmas och Christmas Magic
Julfilmsinlägg 3:The Christmas spirit, Twelve trees of Christmas, A golden Christmas och Let it snow

Och här kan du läsa om ytterligare fyra filmer:

Hallie och Ethans mamma ska gifta om sig. Hallie önskar sig av tomten att hennes mamma och pappa ska bli tillsammans igen istället. Storebror Ethan gör allt för att uppfylla hennes önskan.
Lite smågullig film även om jag irriterar mig på bilden av den elake styvfadern. Ja, om man blir instängd i en frysbil av ett par ungar, får sitta där i flera timmar och nästan fryser ihjäl, så kanske man har rätt att bli lite arg? Och kanske att barnen förtjänade en skopa ovett för att ha gjort någonting som faktiskt kunde ha lett till vållande av annans död. Skrämmas med tama möss, låtsas vara sjuk, låtsas sova över hos en kompis är ju däremot mer åt det busiga hållet!
En julig film med kyla och julsånger, hur som helst!

 
 
Först var jag rädd att A Grandpa for Christmas skulle vara ännu en ängel/ande - film, eftersom mamman råkar ut för en bilolycka och hamnar i koma. Men som tur var så blev det inte så. Istället får 9-åriga Becca bo hos sin morfar, som hon aldrig träffat och som hennes mamma inte heller träffat på många år. En till synes grinig gubbe tinar så småningom upp och bandet mellan honom och Becca växer.
Den här filmen gillade jag! Musik, människor i många åldrar som lär känna varandra och en rörande historia!
 

 
A very cool Christmas handlar om den coola tonårstjejen Lindsey, som inte bryr sig om julen (eller något annat än sig själv) och som vill åka bort med en kompis över jul och träffa killen som hon gillar men som hon har ägnat lång tid åt att låtsas som hon inte gillar. Hon lär dock känna jultomten och ger honom en (hemsk) makeover och med hans hjälp lär hon sig om vad som egentligen är viktigt.
Här stör jag mig på den hemska makeovern av tomten och på den överspelande köpcentervakten och hans överdrivna roll i filmen. Filmen är inte så julig, men den har sina poänger.
 

 
Jag avslutar med en film jag gillade! PR-tjej från New York hamnar i småstad i Montana för att hjälpa dem. Hennes idé är att göra en kalender med byns räddningsmän (inga kvinnor) där de poserar lättklädda. Naturligtvis uppstår kärlek. En B-filmsvariant av en blandning av Kalenderflickorna och Bridget Jones dagbok kanske?

 
Jag skulle tro att jag återkommer med fler filmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar