onsdag 11 december 2013

Dag 11 Favoritjulgodis att göra själv

Julkola är mitt absoluta favoritjulgodis. Chokladkola är det väl egentligen, men vi kallar det julkola. Utom till påsk, då är det påskkola!

När jag var nyutexaminerad lärare (för 15 år sedan) hade jag en assistent åt en elev i min klass. Hon är förskollärare och har jobbat i många år. Nu är hon pensionär. Så länge vi arbetade tillsammans gjorde hon varje jul kola till barnen (och oss). Jag fick receptet och har gjort dessa kolor varje jul sedan dess. Julen 2003 var min och min mans första jul tillsammans. Jag gjorde julkola naturligtvis, och den blev omedelbart en favorit hos hans barn, särskilt Mathilda. Mina barn har vuxit upp med dessa kolor varje jul och älskar dem. Vi gör dem ganska nära jul, annars tar de slut innan...

Receptet är ett vanligt standardrecept, kolorna är sååå goda!

Julkola

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
1 tsk ättiksprit
1 msk smör

Vik bakplåtspapper till en 20x20 cm låda, fäst i hörnen med nålar.
Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en vid gryta. Koka kraftigt utan lock tills massan är 120 (123) grader. Rör då och då. Tillsätt ättiksspriten mot slutet av kokningen. Tillsätt smöret och rör tills det smält. Häll upp massan i lådan. Klipp i bitar innan den kallnat. Lägg varje bit i en bit bakplåtspapper. (Till det sistnämnda är det bra med ett gäng medhjälpare.)


Tack Christina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar