lördag 14 december 2013

Lucka 14

Julkalendrar i SVT

1960 började SVT sända Adventskalendern. Det först året hette den Titteliture Den hade premiär den 27 november, första advent. Eftersom man på den tiden inte sände TV på onsdagar (?!) så har kalendern ändå 24 avsnitt.
Titteliture har följts av en kalender varje år sedan dess. Jag kommer att skriva om några av dessa, för en komplett lista klicka här!

1967 sändes en kalender som jag tror många minns eller har nån sorts relation till, Teskedsgumman. Den sändes i repris 1976.
1971 sändes Broster! Broster! Inte så välkänd, tror jag, men mina syskon kallade mig broster när jag låg i mammas mage, precis som barnen i kalendern gjorde! Det var sista året som kalendern kallades adventskalendern, därefter kallas den julkalendern.
1973 visades Mumindalen. Den sändes i TV2, en kanal som inte alla hade då. För första gången var det inte heller samma kalender i TV och radio.
1977 sändes underbara Fem myror är fler än fyra elefanter. Den hade 28 avsnitt, ett för varje bokstav. De hade tagit delar ur den ursprungliga serien, som sändes 1973 och 1974.
1979 sändes Trolltider, som repriserades 1985. Älskad av många, men inte av mig. Jag var nog för ung 1979 och för gammal 1985 kanske?
1981 visades Stjärnhuset, den första kalender jag riktigt kommer ihåg. Den gillade jag mycket!
1987 visades en stillbildskalender, Marias barn. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var så dålig, just för att det var stillbilder... Hur tänkte de där?
1988 Liv i luckan med julkalendern var den första direktsända kalendern, man kunde ringa in och tävla.
1996 sändes den första julkalendern som hade sin egen webbsida, Mysteriet på Greveholm. Den var också den första som det fanns CD-romspel till.
2003 sändes Håkan Bråkan och papperskalendern fick nytt utseende.
2010 sändes Hotell Gyllene Knorren, den första kalendern som sändes i en teckentolkad version.
I år, 2013, visas ju Barna Hedenhös uppfinner julen och i år har designen på papperskalendern ändrats igen.

Min man har sparat kalendrar från sin och sina barns barndom, vi har hemma en samling från 1967 och framåt. Hela 80-talet ("mina" julkalendrar) saknas dock, men större delen av 90-talet och 2000-talet har vi. På bilden ser vi kalendern från min mans första jul, Teskedsgumman, från min första jul, Långtradarchaufförens berättelser (Ljuva 70-tal...), från Elviras första jul, Allrams höjdarpaket och från Oskars första jul, Skägget i brevlådan. Mathildas första, T. Sventon, praktiserande privatdetektiv, har vi inte, men jag tror vi har Jossans första, Sunes jul och Kalles första, Tomtemaskinen.

 
Julkalendern engagerar både stora och små. Många har sina favoriter och kalendar de inte alls gillar. Min favorit är Julens hjältar!
 
Vilken är din favorit? Och vilka gillar du inte alls?

1 kommentar:

  1. Trolltider är min absoluta favorit men även den första Greveholm har jag tittat på många gånger.

    SvaraRadera