lördag 14 december 2013

Dag 14 Mitt bästa julminne

Det är inte så att det aldrig har varit tråkigt på jul, att det aldrig har hänt tråkiga saker. Men på det stora hela har mina jular, sett så här i minnets backspegel i alla fall, varit underbara och lyckliga. Det är därför lite svårt att välja ut det bästa minnet. Jag vet dock att både som barn, tonåring och vuxen så är de bästa stunderna de där många av mina älskade nära och kära är närvarande. Som barn: när mina syskon kom hem för att fira jul och när vi hälsade på släkten på juldagen. Senare: julkvällarna hos min syster och midnattsgudstjänst med släkt och vänner. Nu: när huset är fullt med folk, Håkans barn är hemma och min släkt hälsar på, eller när vi äter julmat hos svärmor eller thaimat hos brorsan. Fast de bästa julminnena finns också i stillheten, en promenad medan snöflingorna faller, glögg och pepparkakor på tu man hand med maken, en stund i lugn och ro med tända ljus och julmusik, en slö juldag i TV-soffan...
 
Fika framför Kalle Anka 2012



 

2 kommentarer: