fredag 21 oktober 2011

Årets julvärd 2011?

Jag tror att årets julvärd inte presenteras förrän i slutet av november, så det är ju ett tag kvar. Men man kan ju roa sig med att fundera på vem man tror ska bli julvärd! Eller vem man vill ska bli julvärd!
De första träffarna på google visar att det finns en facebook-grupp som vill att Herman Lindqvist ska bli årets julvärd. Men visst brukar de växla mellan män och kvinnor? Så det borde bli en kvinna i år.
Googlar man vidare så ser man att det finns de som tycker att Ebba von Sydow ska bli julvärd, men hon verkar vilja fira sin dotters första jul tillsammans med henne.
Fortsätter man vidare så ser man att det finns en facebookgrupp som vill att Maria Montazami ska bli julvärd. Jag förstår inte riktigt hur hon har kunnat bli känd över huvud taget? Dessutom ska väl personen i fråga vara knuten till SVT, eller?
En kvinna som arbetar på SVT, vem kan det då bli? Det står still i skallen på mig, när jag tittar på SVT är det ofta Bolibompa jag tittar på. Nån av tjejerna där, kanske? Det finns många duktiga, men kanske inte tillräckligt kända bland folk som inte har barn?
Nu vet jag! Eva, ni vet hon med Evas funkarprogram! Eva Funck heter hon visst. Jag älskar hennes program, de är så intressanta att jag tittar minst lika intresserat som barnen. Hon kan säkert förklara den schackrutiga färgen i tomtens verkstad och hur Musses husvagn fungerar ;)

Jag tittade på vilka som var värdar i programmet Sommarkväll i somras:

11/6 André Pops
18/6 Ebba von Sydow
25/6 Erik Haag
2/7 Linda Nyberg
9/7 Lisbeth Åkerman
16/7 Marie Serneholt
23/7 Rickard Olsson
30/7 Lotta Bromé
6/8 Niklas Källner

Det finns redan tre julvärdar på listan (André, Lisbeth och Lotta), kanske att årets julvärd också kommer därifrån? Nej, då gillar jag mitt förslag bättre!

Har du glömt vilka som varit julvärdar genom tiderna? Här kommer  en liten påminnelse:
SVT:s första julvärd var Bengt Feldreich, 1959 - 1971.
 Efter honom kom Arne Weise, som var julvärd 1972 - 2002. Därefter har julvärdarna varierat från år till år, och varit följande:
Lotta Bromé, Ernst Kirchsteiger, Blossom Tainton, Ingvar Oldsberg, Anne Lundberg, Lasse Kronér, Lisbeth Åkerman och André Pops.

Vem tycker du ska bli årets julvärd?

2 kommentarer:

  1. Det borde vara en kvinna i år, men jag har ingen idé alls vem det skulle kunna bli. Jag har inget bra förslag till julvärd i år heller

    SvaraRadera
  2. Det kan bli vem som helst bara det inte blir Maria Montazami.Kan inte tänka mig något värre.Det skulle rbli en skam för SVT.Men jag är övertygad om att de är intelligenta människor som sitter i den styrelsen som skall bestämma om vilken julvärd vi vill ha.En riktig julvärd behövs nu mer än någonsin...<3

    SvaraRadera