söndag 2 oktober 2011

Julfrågor

Jag hittade dessa julfrågor på bloggen Lisas Vinterland och kan inte låta bli att svara på dem! Här kommer mina svar:


1. Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
En 4 kanske? Jag ville ju inte att det ska vara jul riktigt än, utan jag vill hinna njuta av tiden fram till jul!
2. När vill du att första snön faller?
Första snön ska komma i slutet av oktober/början av november, men försvinna fort igen. Snön som ligger kvar får inte komma för tidigt, mitten av december kan vara lagom.
3. Köper du levande gran, hugger en själv i skogen eller använder plastgran?
Min man brukar hugga vår gran, ofta följer jag och barnen med och hugger den. Vi har markägarens tillstånd, är väl bäst att tillägga.
4. Har du redan börjat förbereda inför julen, isåfall vad?
Jag har köpt lite julklappar, lite julpynt och jag har ju dragit igång julbloggandet!

5. När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?
Det är upp till var och en! Julklappar i september, glögg i oktober, lussekatter och pepparkakor i november, så de är klara till första advent och julgodis veckan innan julafton, annars tar det slut innan jul!

6. Finns det något du vill göra annorlunda detta år mot tidigare år?
Förra året började vi traditionen att vara hemma på julafton, det var mysigt och det tror jag att vi kommer fortsätta med. Samtidigt är det tråkigt att inte hinna träffa mina syskon då.


7. När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid?
Jag brukar börja i god tid, i september när vi är till Ullared, men de sista sakerna inhandlas ofta precis innan jul, så både ock.

8. Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
En 8 var den helt klart värd! Hade gärna hunnit umgås mer med släkten!

9. Föredrar du att vara många eller få på julafton?
Jag vill inte fira jul med massor av människor som inte står mig nära, men att fira bara jag, maken och de två små vore jättetråkigt. Ganska många, alltså!
10. Om du fick välja; nämn tre kända personer som du skulle vilja spendera en julhelg med och varför.
Det var svårt! Som skrivet ovan vill jag inte fira jul med massa okända människor, men om jag måste välja?

* Leila Lindholm, om hon bakar massa gott julgodis. Hon verkar positiv och glad..
* Ernst Kirchsteiger, så skulle Håkan slippa laga julmat och bara kunna njuta av maten. Han sprider trevlig stämning kring sig, tror jag. Frågan är dock om Håkan skulle åka hemifrån? Ernst är inte hans favorit.
* Fredrik Lindström, han skulle nog kunna hjälpa mig att vinna över Håkan i diverse frågespel, och så verkar han rolig och intressant.

Lisa vill gärna att du länkar till henne om du svarar på frågorna i din blogg!

2 kommentarer:

  1. Tack för dom svaren, fick lite extra söndagsläsning! :) Länkar i min länklista till dig också :)

    SvaraRadera
  2. Nu har även jag svarat på en massa julfrågor, vill du läsa svaren så hittar du dem här
    http://tinagustafsson.com/julenkat-julfragor-2011/

    SvaraRadera