torsdag 20 oktober 2011

Saffransknäck

Det är alltid roligt att hitta nya recept. Jag hittade ett som jag tror jag ska pröva i jul, här kommer det:

Saffransknäck, ca 50 st

2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 dl socker
50 g smör
0,5 g saffran

Blanda grädde, sirap, socker och smör i en tjockbottnad kastrull. Koka under omrörning i ca 20-30 min. Låt koka till ca 140° eller gör kulprovet (Droppa lite knäcksmet i ett glas kallt
vatten. Om smeten går att forma till en hård kula så är knäcken klar.)
Stöt saffran i en mortel med en nypa socker. Blanda ner saffranet i knäcksmeten när den svalnat en aning. Häll upp i knäckformar.


2 kommentarer:

  1. Knäck och saffran, det låter som en fin kombination.

    SvaraRadera
  2. Låter spännande! Själv är jag inte så glad för saffran, men tror definitivt den skulle gå hem om man bjöd gästerna vid jul på den!

    SvaraRadera