onsdag 5 oktober 2011

Fler julfrågor

Ett nytt formulär med julfrågor cirkulerar. Jag tog bort de frågor som var samma som Lisas och några frågor som jag vet att jag svarade på förra året. Några frågor gjorde jag om lite. Kanske har jag svarat på alla tidigare, då ber jag om ursäkt och skyller på mitt dåliga minne!

Vad är viktigast med julen?
Familjen, att umgås!

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Rött/guld/grönt

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
De hamnar ofta på samma plats, men allt eftersom tomtarna blir fler så blir det några som får flytta sig.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag saknar faktiskt någon riktigt speciell kula, i mitt föräldrahem finns t ex den sista av de kulor mina föräldrar köpte till sin första gemensamma jul. Vi har bara vanliga röda och guldfärgade kulor. Ljus, glitter och stjärna är naturligtvis ett måste.

Har du ett färgtema i granen?
Rött och guld

Köper du mer julklappar än du borde?
Ja, vi överskrider alltid budget...

Brukar du jobba eller vare ledig på julafton?
Jag är lärare och har därför turen att alltid vara ledig på julafton!

Jag tycker om att göra listor inför julen
Vi brukar göra en lista på vilka i familjen som vill ha vilken julmat, mest för att det är roligt att börja se fram emot julmaten.

Föredrar du Jenny Nyströms jul eller amerikansk jul?
Jag blandar gärna!

Föredrar du julstjärnor eller hyacinter?
Är allergisk mot båda. Jag önskar att jag tålde hyacinter, de doftar så juligt!

När pyntar du julgranen?
Kvällen före julafton, efter jullunchen hos barnens farmor.

Rimmar du på julklapparna?
Nej, vi har aldrig haft den traditionen. De flesta rim är för övrigt så dåliga, hur kul är det att veta vad man får redan innan?

Är det viktigt med Jultomte?
Ja, trots att jag är 36 år... Eller, jag menar, det är ju viktigt för barnen =)

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla

Vem är det svårast att köpa julklappar till?
Jag har flera vuxna i släkten som aldrig önskar sig något och som har det mesta de behöver. Då är det svårt.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Vi brukar sitta någon kväll och slå in paket tills vi nästan kräks på det, men det är ändå en rätt rolig tradition.

Föredrar du färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Det beror på vem paketet är till.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En resa någonstans med min man!

Har du fullt upp på julafton med alla bestyr?
Nej, eftersom min man vill laga maten så är det inte så stressigt.

Ska julkort skickas på posten?
Naturligtvis!

Tittar du på de traditionella julprogrammen på julafton?
Kalle Anka missar vi inte, övriga program ser vi ibland.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tomtens verkstad!

Är julen mer jobbig än rolig?
Nej, jag älskar julen!

Brukar ni åka bort till värmen och fira jul utomlands?
Nej, det har vi aldrig gjort. Jag tror inte jag skulle gilla det. Då skulle jag hellre åka till fjällen!

Brukar ni vara flera familjer/människor som slår er ihop och firar?
Tidigare har vi firat med mina föräldrar och syskon med familjer hemma hos min syster, förra året valde vi att stanna hemma. Min mans stora barn var hemma på förmiddagen, min bror och mina föräldrar kom en sväng på eftermiddagen.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Julens hjältar!

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Hela familjen!

Vem klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?
Jag bestämmer, alla hjälps åt!

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Det är roligt att få men ännu roligare att köpa och ge bort julklappar.

När ska man sätta upp adventsljusstakar?
Några dagar före första advent.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Vi har en röd plåtljusstake med mossa och svampar i.

Vad har du helst om fönsterprydnad, stjärna eller elljusstake?
Båda är ett måste!

När julpyntar man?
Några dagar före julafton, det tenderar att bli något tidigare för varje år...

Bakar du något till jul? Vad?
Lussekatter, pepparkakor, apelsinsnittar, nötkakor, saffransskorpor, julgodis och ibland bröd.
Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egengjort är ett måste, men det brukar alltid bli lite köpt också.

Vilken senap till skinkan?
Förra året gjorde Håkan egen senap som var otroligt god!

Vilken är din favoritjulskiva?
Carolas Jul i Betlehem

Världens bästa jullåt?
Det finns många som jag älskar, men julsångernas julsång är nog ändå Adams julsång (O helga natt).

Hur ser din julfrukost ut?
Risgrynsgröt och skinksmörgås. Förr i tiden fikade jag till frukost =)

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Blodapelsiner!

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka och ägghalvor

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Min man lagar de flesta rätter helt själv...

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Absolut inte!

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust!

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
De flesta recepten kommer från mamma. Marsipan-receptet kommer från min bonusmormor och julkolareceptet från min arbetskamrat Christina.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Vi brukar sällan hinna med det. Jag skulle gärna gå en promenad.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Jag har aldrig gjort egen men funderar på att testa det i år.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Lättglögg/alkoholfri, testar gärna olika sorter och smaker.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin brukar jag ha i om det finns hemma.

Föredrar du julknäcke eller vörtbröd?
Julknäcke

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Marsipanen, eftersom tillverkningen är en släkttradition och julkolan, eftersom den är så otroligt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar