söndag 16 oktober 2011

It´s a wonderful life

Jag har sett en film som jag fått tips om att den ska vara en bra julfilm, It´s a wonderful life från 1946. Större delen av filmen kunde jag inte riktigt förstå att den skulle kunna kallas julfilm, men större delen av filmen är en transportsträcka till det lyckliga slutet som utspelas under jul. Filmen handlar om George Bailey (James Stewart), en man med drömmar om att resa och se världen, men som av lojalitetsskäl mm stannat kvar i sin hemstad. På självaste julafton leder andras oärlighet och slarv till att pengar fattas i företaget och George riskerar vanära och fängelse. Han funderar på att ta livet av sig men räddas av ängeln Clarence, som fått i uppdrag att rädda George för att få sina vingar.


Clarence och George

 Ängeln visar George hur livet i den lilla staden hade varit om inte George funnits, brodern som hade dött om inte George räddat honom ur en isvak i unga år, människorna som hade fått bo i slummen om de inte fått möjlighet att låna pengar till hus mm. Till och med stadens namn har ändrats. Glad över att finns rusar han hem till sin familj. Det visar sig att alla i den lilla staden vill hjälpa honom genom att skänka honom pengar, så allt ordnar sig till slut.
"Kom ihåg; ingen som har vänner är misslyckad."



Avslutningsvis pinglar det till i en klocka i julgranen. Clarence har lyckats med sitt uppdrag!
"Varje gång en en klocka pinglar får en ängel sina vingar"

1 kommentar:

  1. Den här filmen har jag inte hört talas om, vi får väl se om jag införskaffar den och ser den, filmen verkar ju ha ett fint budskap!

    SvaraRadera