fredag 8 november 2013

Thomas Kinkade´s Christmas Cottage

Jag har sett en film som någon tipsade om på en julblogg. Jag har aldrig hört talas om den innan och jag tror inte att den finns på svenska. Den handlar om hur konstnären Thomas Kinkade började sin bana som konstnär. Han är känd (inte av mig innan filmen) för sina tavlor av stugor, många i vintrigt landskap, alla med ett vackert ljussken i. De känns väl lite massproducerade, enligt Wikipedia finns de i var tjugonde hem i USA, men de verkar vara mycket omtyckta.

 
Filmen handlar om en ung student, Thomas själv, som återvänder till barndomshemmet och upptäcker att hans mamma är i stor ekonomisk knipa. För att hjälpa henne åtar han sig att göra en julmålning av det lilla samhället på en stor vägg. Detta blir sedan början på hans karriär.
 
Exempel på tavla:
 
Filmen är lågmäld och stilla och innehåller mycket julkänsla. Jag tycker om den och är glad att jag har sett den, även om den inte är en toppenfilm. Har du sett den?

2 kommentarer:

  1. Den verkar faktiskt mysig, ska se om jag får tag på den filmen.

    SvaraRadera