lördag 2 november 2013

Saffransbullar med socker eller Hur är det egentligen med Dollarstores saffran?

Låter det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant. Ja, så är det kanske. Jag gjorde ju en "försats" med saffransbullar igår, och använde Dollarstores billiga saffran, 3 för 20 kr. Men jag tycker inte det luktar och smakar så mycket saffran som det ska. De blev ganska goda, men inte riktigt så goda dom de brukar. Någon mer som har testat saffranet? Vad tycker ni?
Till "huvudbaket" kommer jag använda annat saffran för säkerhets skull!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker dom fungerar lika bra som dyrare saffran, men det är kanske som du säger att smaken är lite svagare...men blir ju ändå billigare om man tar dubbelt av det billiga än en av det dyra :)

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du skrev det, jag har verkligen undrat om den kan vara lika bra! Då ska jag köpa mitt vanliga märke istället, är ganska kräsen när det gäller bakingredienser... :)

    /Emma

    http://julifjallen.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. Jag har inte märkt någon skillnad på olika saffran-och jag använder MYCKET saffran under vintern! Jag köpte också Dollars saffran och bakade lussebullar som blev jättegoda! Då tycker jag det är värre när man betalar 35kr för saffran på apoteket-inte värt det:( Jag använder tre påsar saffran i mina bullar, och byter ut sockret mot vit sirap; då blir det jättegott!

    SvaraRadera
  4. Det kan säkert vara kvalitetsskillnad på olika sorters saffran, men generellt har tydligen världsmarknadspriset på saffran gått ner de senaste åren (enligt en vän väl insatt i livsmedelsbranchen), och borde följaktligen sjunka så småningom även ute i butik...
    Annars är ett tips att antingen mortla saffranet med lite strösocker eller en sockerbit, alternativt lösa upp det i lite sprit innan användning för att få ut max av smaken (ifall ni inte redan gör det alltså)!

    SvaraRadera