tisdag 26 november 2013

Endast advent eller all-in?

Erica - tomtens dotter skrev i ett inlägg om att adventspynta eller gå All-in. Vi börjar tidigare nu än för tio år sedan, men håller oss rätt strikt till adventspynt nu (ljusstakar, stjärnor och julgardiner). Pepparkakshus och krubba dyker upp så småningom. Några dagar före jul kommer tomtarna fram och granen kläds traditionsenligt dan före dopparedan. Jag har full förståelse för dem som plockar fram allt redan nu dock.
Något som påverkar min inställning till när saker och ting ska tas fram är följande lilla stycke ur nån av böckerna om  Bullerbyn. Det är bara några rader, men jag minns dem från när jag var liten och jag kan se det framför mig och känna känslan när Lisa vaknar på julaftonens morgon. Att vänta och längta och så plötsligt - en explosion av jul! (Men inte har jag tålamod att vänta så länge, inte!)

"Hur vi firar jul i Bullerbyn
Kvällen före julafton var jag så ledsen, för jag trodde inte att mamma och Agda skulle hinna få färdigt till jul. Det såg så otrevligt och stökigt ut i köket. Jag grät lite för det när jag hade lagt mej.
På julaftonens morgon vaknade jag tidigt och sprang ner i köket i bara nattskjortan och – oj, vad där var fint! Där låg nya trasmattor på golvet, och det satt rött och grönt och vitt krusat silkepapper omkring järnstången vid spisen, och det låg en julduk på det stora fällbordet, och alla kopparbunkarna var nyskurade. Jag blev så glad att jag måste krama mamma. Lasse och Bosse kom rusande strax efteråt, och Lasse sa att det kändes så julaktigt i magen på honom när han såg trasmattorna."

2 kommentarer:

  1. Det stycket vet jag att jag också fastnade för när jag var barn, eller finns det ett liknande i Madicken... *funderar*. Men ävne om jag tyckte det lät mysigt att komma ner på julaftonsmorgon och allt var fixat (jo det var nog Madicken) så tyckte jag ändå det kändes sorgligt ifall jag inte skulle fått vara med och pynta utan allt bara skulle vara klart. Själv pyntar jag/vi tidigare nu mot förr, men det blir lite it aget mycket beroende på att tiden inte räcker. Det är så mycket uppvisningar och avslutningar i december och jag vill uppleva julstämning hemma innan själva julafton. I år tog vi fram gardiner, ljusstakar och blommor i köket i helgen som gick och det har aldrig hänt förr och kommer nog inte att bli en vana, jag brukar hålla på advent men just i år kände jag att jag behövde det för välmåendet i vårt fixarkaos.

    SvaraRadera
  2. Jag svarade ju egentligen inte på själva frågan. Vi tar enbart fram gardiner, stjärnor och blommor till advent. Resten plockas fram efter hand, en del andra andvent, en del tredje advent och det sista någon dag innan jul. Vi har aldrrig tagit fram allt till advent. Granen brukar vi köpa runt lucia, sedan får den stå till tjugondedag Knut ändå, såvida katterna inte har förstört den innan..

    SvaraRadera