torsdag 7 november 2013

Hur går det med julandet?

Dags för en liten avstämning, tror jag. Vad har jag gjort och vad har jag inte gjort? Lite känner jag att några julkänslor inte kommer infinna sig förrän kursen jag läser är avklarad, men det borde bara vara 1-2 veckor kvar nu tills allt är klart och godkänt. Då kan jag slappna av och ta in det här med julen lite bättre.

Vad har jag gjort hittills?
  • Druckit glögg och ätit pepparkakor
  • Provbakat saffransbullar (och påmint mig själv om att det blev godare när jag använde vit sirap i stället för socker) (och lärt mig att om jag ska använda Dollarstores saffran så ska jag ta mer saffran än jag brukar)
  • Sett en julfilm
  • Lyssnat liiite på julmusik, men det kändes för tidigt
  • Köpt julklappar (ganska många, faktiskt)
  • Köpt saker till paketkalendern (är nästan klar!)
  • Lottat familjetomte

Vad har jag kvar att göra?
  • Skriva julmatslista (där alla får kryssa i vilka maträtter de gillar) (där är vi sent ute)
  • Göra en "nedräkningskalender" åt barnen
  • Adventspynta
  • Julpynta
  • Baka lussekatter, pepparkakor, apelsinsnittar, nötkakor med mera
  • Göra marsipan med släkten
  • Göra kola, knäck, och annat godis (och jag har även kvar att bestämma mig för hur mycket jag ska göra, var jag ska sätta gränsen för att inte helt gå överstyr)
  • Göra pepparkakshus
  • Köpa resten av julklapparna
  • Lyssna på julmusik
  • Se på julfilmer
  • Handla julmat
  • Hämta utegran och innegran
  • Ha julfest med klassen
  • Julpyssla med barnen

...och säkert ytterligare några saker!

Vi har bestämt datum för lussekatts- och pepparkaksbak i alla fall, då brukar några av de stora barnen komma hem och baka.

Och nej, jag känner ingen stress över en massa saker som måste göras, det här ser jag fram emot! (Därför har jag inte tagit med städning på listan!) (För finns det inte på min lista är det väl inte mitt ansvar?)

2 kommentarer:

  1. Känns som om du kommit en bra bit påväg! Sådär lagom mycket. Själv har jag efter läst på flera ställen blivit enormt sugen på att baka med saffran just nu.

    sv. Tycker absolut du ska göra en ojulig boll till din dotter. Jag gjorde nyligen en till min systerdotter; http://web.stagram.com/p/560131494097586389_180228201

    SvaraRadera
  2. Ser ut som om det är en hel del kvar att göra, men så är det ju bara början på november och nog kommer det finnas tid till allt eller det mesta i alla fall. Har också hunnit med en del av det du redan har gjort. :)

    SvaraRadera