fredag 9 oktober 2015

Carinas jullista

Här kommer mina svar på Carinas jullista!
 
På sommaren när fåglarna kvittrar och du ligger i hängmattan och svettas och drömmer om julen, vad är det du drömmer om då? 
Jag drömmer sällan om julen då, det kan suga till av längtan nån gång ibland när jag ser nåt julavsnitt av nån serie eller så, men annars njuter jag av sommaren.
 
När julen närmar sig och julkänslorna börjar spira i kroppen, vad är det som får dem att vakna till liv?
Nuförtiden är det oftast julbloggarna. Och ett sug efter glögg och lussekatter.
 
Tycker du att stressen inför julen är possitiv eller negativ?
På det stora hela är den positiv, men nån period i december brukar måste-sakerna bli för många så att man inte hinner med det man egentligen vill göra, då blir den negativ.
 
Vilken låt är den ultimata jullåten för dig, den som fyller hela kroppen med värme och possitiva julkänslor? 
Jag har skrivit en massa gånger tidigare att jag älskar Adams julsång (O helga natt), så det är väl bäst att jag skriver det nu också. Men det finns många underbara julsånger.
 
Har du några speciella minnen förknippade med just den låten?
Juldagskväll i Grytgöls kapell, när min morbror sjöng den.
 
Har du några traditioner runt Lucia? 
Jobbar som lärare och vi firar ju alltid lucia på jobbet, annars gör vi nog inget särskilt.
Hur viktiga är julklapparna i ditt julfirande? 
 Jag älskar att både ge och få julklappar!
 
Ger ni vuxna varandra många julklappar eller har ni gått över till julklapps spel eller andra lösningar, vuxna emellan? Om ni har gjort det, handen på hjärtat, saknar du att få många julklappar?
Min släkt har länge kört med Familjetomte, dvs vi lottar bland de vuxna och så får man en person var att köpa julklappar till. Från och med i år gör vi så med min mans vuxna barn med respektive också.
 
Kommer tomten på besök hemma hos er på julafton?
Ja! Jag kan faktiskt inte minnas en enda jul utan tomte, jag har alltid haft syskonbarn eller egna barn som velat få besök av tomten.
 
Vilken juldekoration hemma hos dig kan du inte klara dig utan på julen?
Jag vill väldigt gärna ha en gran, jag hade inte det ett år när jag bodde ensam och det var jättetråkigt... Fast ljusstakar vill jag inte heller vara utan!
 
När känner du den riktiga "julaftonmyskänslan"?
Dagen före julafton när vi först åker till svärmor och äter julmat och sedan åker hem och klär granen.
Hör alkoholhaltiga drycker ihop med erat julfirande?
Nej.
Hur stor del i erat julfirande har din religon och Jesus födelse?
Jag är kristen och för mig är Jesu födelse grunden för julen. Det har dock inte så stor del i julfirandet, vi har en krubba och jag brukar ofta läsa/berätta för barnen om den första julen.
 
Vilken är din bästa julklapp någonsin?
Bland det bästa är nog tavlan som min systerdotters man målade av mina barn, som jag inte hade en aning om att jag skulle få. Jag är också mycket glad över alla underbara böcker jag fått genom åren.
Om du skulle få möjlighet att träffa jultomten en dag, vad skulle du vilja göra och vad skulle du säga?
Det vore roligt att få se tomtens verkstad!

1 kommentar:

  1. Tack för att du svarade på min lista, kul att läsa dina svar:) Vad härligt det lät med din morbros sång i kapellet!

    SvaraRadera