fredag 23 oktober 2015

Fyra julfilmer

Jag har hittat lite julfilmer jag inte har sett tidigare. Eftersom jag har varit sjuk så har jag hunnit titta på dem också!

Den första var I'll be Home for Christmas. Har ni sett Sjunde Himlen så känner ni igen ett par av skådespelarna därifrån. Collegstudenten Jake vill inte hem till sin pappa, bonusmamma och syster till jul, utan försöker få med sig sin flickvän Allie på semester istället. Hon vill hem till deras hemstad, och med en porsche som muta får Jakes pappa Jake att vilja ta sig hem till jul. Problem uppstår, Jake hamnar i öknen klädd som en tomte och får svårt att hinna hem i tid.
Filmen har några år på nacken, den är från 1998 och jag är lite för gammal för den egentligen tror jag, men den har ändå ett visst mått av charm och humor. Jake blir jag dock väldigt trött på.

 
A Mom for Christmas (1990) handlar om en flicka vars mamma har dött och som önskar sig en mamma till jul. Önskningen blir uppfylld, hem till familjen kommer en skyltdocka (Olivia Newton-John) som har fått liv. Lite lätt orealistiskt, men ganska gulligt!


The Night They Saved Christmas (1984) handlar om en familj som bor nära Nordpolen eftersom pappan är nån typ av geolog åt ett företag som borrar efter olja där. De spränger is, vilket gör att tomtens by är i fara. Familjen måste stoppa sprängningarna och rädda julen! Filmen är rätt dåligt gjord, det märks att den är gjord tidigt 80-tal. Jag kan dock tänka mig att de sneglade lite på denna när de gjorde Nu är det jul igen (The Santa Clause). En ganska dålig men lite gullig film.


12 Days of Christmas Eve (2004) tyckte jag riktigt bra om, den är mycket bättre än vad man kan tro när man ser omslaget. Den handlar om den upptagne affärsmannen Calvin Carter som inte bryr sig om sina närmaste. Efter en i hans tycke perfekt julafton, då han eventuellt har rott en affär i land, får han en skylt i huvudet och upptäcker att han får leva om dagen igen. Han får veta av (ängeln?) Angie att han har 12 chanser på sig, sen blir det antingen juldagen eller så dör han, får man förmoda.
Som sagt, jag gillade den, den var gullig och rolig, lite tänkvärd även om vissa delar av den kunnat vara bättre gjord.

 
Det var lite filmtips till dig som gillar julfilmer även om de inte är av allra högsta kvalitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar