onsdag 2 oktober 2013

Juligt i april

Jag satt en kväll i april och tittade på The Family Man, en film som måste kunna räknas som julfilm. Den handlar om en man (spelad av Nicolas Cage) som får chansen att se hur hans liv kunde ha blivit om han 13 år tidigare gjort ett annat val i livet. Först gör han allt för att hitta tillbaka till sitt vanliga liv, men så småningom börjar han se fördelarna med det liv han kunde ha fått.

Enligt wikipedia har filmen jämförts med filmen It's a Wonderful Life från 1946, (som jag skrivit om här) eftersom de båda börjar på julafton, i en livshotande situation, där en övernaturlig person dyker upp och försöker övertala huvudpersonen att fundera över sitt liv.
Den har också jämförts med Dickens A Christmas Carol, eftersom huvudpersonen är en girig man som bara bryr sig om sig själv och vars liv förändras efter att han fått se olika tänkbara livsscenarion.


Filmen är en helt ok romantisk film med julinslag, men jag gillar inte slutet. Visst, det är det enda realistiska sättet att få ihop berättelsen på (inte för att huvudstoryn är så realistisk, men, men...) men allt det som är viktigt försvinner ju.
Jag vill inte avslöja för mycket, om du inte har sett filmen. Har du sett den? Vad tycker du om den?

1 kommentar:

  1. Jag har inte sett den, men jag älskar filmer med jultema, se den ska definitivt kollas in!

    SvaraRadera