onsdag 3 oktober 2012

Äpple & Kanel

I lördags drack jag ju årets första glögg. Jag lovade att återkomma med en "analys" av Herrljungas Äpple & Kanel när jag druckit lite mer. Det har jag nu, både i söndags kväll och igår kväll!
Vad tycker jag om den då? Mitt första intryck var att den är lite för söt, men det kanske berodde på att jag ätit mycket sött (lördagsgodis mm) vid första glöggtillfället. Andra gången tyckte jag inte alls att den var så söt, utan mer att den hade en frisk, syrlig äpplesmak.
Att säga att en glögg har smak av kanel tycker jag är lite underligt. Kanel är ju en av glöggkryddorna, alltså ska väl alla glögger smaka kanel? Om det står extra att den är smaksatt med kanel, då borde den väl smaka extra mycket kanel? Det tyckte jag inte den gjorde, överhuvudtaget var det mer äpplesmak än glöggsmak, även om glöggssmaken fanns där.  Jag är inte helt nöjd, alltså, men den är god och jag kommer dricka den fler gånger!

2 kommentarer:

  1. Spännande. Jag är förtjust i både Kivik och Blossas äppelglögg, så denna vill jag testa.

    Håller med om kanelresonemanget. Eller så menar de kanske att de tonat ner de övriga glöggkryddorna?

    SvaraRadera
  2. Kul att glöggen hittar ut till affärerna redan.
    Igår köpte jag julmust på vår ICA, den satt fint.

    Vi börjar närma oss;)

    SvaraRadera