tisdag 9 oktober 2012

Jul på jobbet!

Jul i Laloland undrar vad vi julbloggare sysselsätter oss med på dagarna och om vi kan integrera julen i detta. Det var en intressant fråga och det ska bli roligt att läsa vad ni andra svarar på den!

Jag är 1-7 lärare och har mest jobbat som klasslärare på låg- och mellanstadiet. I år jobbar jag i en 1-3 och har väldigt roligt!
Advent är en härlig tid att vara lärare på och jag kan integrera julen mycket. Det ingår i jobbet att prata om julen och dess traditioner, historia mm. Dessutom brukar vi tända ljus och läsa julberättelser varje dag. Vi sjunger julsånger, har luciatåg och julfest. Ofta blir det en pysseldag. Någon sorts adventskalender brukar vi ha, ibland har det varit med godis, ibland har eleverna fått skriva positiva saker om varandra och så har jag läst upp vad de skrivit om en elev varje dag...


...och en gång fick eleverna skriva varsin julsång på en lapp, lapparna slog vi in i paket och hängde i granen och sen sjöng vi en julsång varje dag!


Jag undrar vad jag ska göra i år? Någon som har någon bra idé?

Ja, när det gäller att integrera julen så har jag ett bra jobb. Jullov är ju inte heller helt fel!!!

4 kommentarer:

  1. Vilka smarta grejjer! Jag pluggar själv till lågstadie och förskollärare så jag kan känna igen mig i dina tankar där :)

    Jag minns att en sak jag verkligen uppskattade när jag var liten var att vi varje dag i skolan fick tända ljus (under december då) och sedan läsa ett kapitel i en julbok fröken hade som hade precis 24 kapitel typ. Det var verkligen mysigt :)

    SvaraRadera
  2. Ja, kanske skulle man bli lärarvikarie under julen. det vore något det ;)

    SvaraRadera
  3. Spana in www.candygirl.nu, som har mycket fiffiga idéer. Hon är iofs förskolepedagog, men idéerna kan säkert återanvändas och åldersanpassas lite.

    Hon har en kategori som heter "pedagogiska idéer" där du bland annat hittar detta inlägg: http://www.candygirl.nu/2011/11/15/mattekalendern-nu-i-pdf/

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt jobb du har. Att få vara med en massa barn i jultid och höra deras förväntningar. Mysigt.
    Jag arbetade ett läsår i en sexårsverksamhet (ett av de bästa yrkesåren jag haft) och då var det extra härligt vid jul. Pysslades tomatr av gamla barnmatsburkar och kylskåpsmagneter i cernitlera. De är duktiga de små :)

    SvaraRadera