onsdag 10 oktober 2012

Var bor jultomten?

Ja, vad ska man svara på den frågan? Ett antal olika idéer kring detta finns.

* Nordpolen, svarar man i Amerika. Där har han sin verkstad, där bor hans tomtenissar och därifrån flyger han med sin släde dragen av renar till alla barn i världen under natten till Juldagen.
* Rovaniemi eller Korvatunturi, svarar man i Finland. Korvatunturi är ett fjäll i nordöstra Finland och Rovaniemi är en stad i Lappland, Finland, där nöjesparken Santa Park finns.
* Grönland, svarar danskarna på frågan om var "julemanden" bor.
* Mora, svarar nog en del svenskar, eftersom Tomteland finns där. I skogen, eller på uthusloftet, kan man nog också få som svar, en kvarleva från tiden då tomten var en gårdstomte.
* Turkiet, säger somliga. Därifrån kom i alla fall Sankt Nikolaus, helgonet som till viss del stått som modell för jultomten.
* I bergen i Kirgizistan, nära gränsen till Kazakstan, hävdar det svenska företaget Sweco, baserat på att det skulle vara det optimala ur logistisk synpunkt.



Jag vet tyvärr inte svaret på frågan. Du får väl fråga honom själv när du träffar honom!

3 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja säga att han bor i våra hjärtan till största del, det är även så han hittar oss oavsett vart vi är ;). Och när jag var liten bodde han i en sommarstuga som ligger uppe i skogen vid mina föräldrar. Det var aldrig någon där men det lyste alltid ljusstakar i fönstren. Helt klart ett tecken på att tomten bodde där.

    SvaraRadera
  2. Hehe han bor kanske lite överallt? ;)

    SvaraRadera
  3. han bor i mitt hjärta <3 ! nej men givet - rovaniemi ;)

    SvaraRadera