söndag 7 oktober 2012

Adams julsång

Sedan första omgången av Körslaget (som var den enda jag följde) har jag varit väldigt förtjust i Joacim Cans. Hårdrockaren som faktiskt kunde sjunga och visade sig vara kunnig inom alla möjliga områden av musik och sång. Blev så glad när jag på bloggen Maries strålande jul hittade en länk till ett youtube-klipp där han sjunger Adams julsång (O helga natt) att jag inte kan låta bli att dela med mig av det. Hårdrockare och vacker julsång - härlig kombination!



Adams julsång är en av mina favoriter bland julsångerna, det har jag nog skrivit förut. Vissa versioner av den för mig tillbaka i tiden till juldagskvällarna när jag var liten, till ett litet kapell i Grytgöl där min morbror brukade sjunga denna fina sång.


O helga natt, o helga stund för världen,
då Gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.
 
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
 
Ty frälsar’n krossat våra tunga bojor.
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär.
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.
 
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

3 kommentarer:

  1. Hej hopp
    Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du menar med "hårdrockaren som faktiskt kan sjunga"?

    Det finns ju så otroligt många fantastiska röster inom hårdrocken... För att nämna några: Ronnie James Dio (lyssna exempelvis på Stargazer med Rainbow), Dee Snider (The Price, Twisted Sister) och Bruce Dickenson (Iron Maiden, vilken låt som helst, men varför inte the Clansman http://www.youtube.com/watch?v=nra-8Cu_LW4&feature=related)

    Nu har jag ju med flit tipsat om "snälla" låtar eftersom du troligen inte är en rocker. Och jag kan absolut förstå att man inte gillar musiken. Men rösterna...? Dessa fantastiska röster? Som klarar av att ge allt live i över två timmar per kväll med tvåhundra spelningar i sträck? Och fortfarande låter fantastiskt?

    Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Förresten måste jag ju tipsa om Europe, där precis hela bandet kan sjunga. På 80-talet körde de alltid en låt a capella på konserterna. Lyssna på när de kör Carrie (http://www.youtube.com/watch?v=mvtOyUKuTpo) Sången börjar 2.30 in i klippet

    SvaraRadera
  2. Försöker frälsa hela världen? Japp, absolut :-D

    SvaraRadera
  3. Haha det var en liiiite öm tå som blev trampad på. Men nu är den otrampad igen :-)
    Och jag hoppas att du lyssnar på ovanstående, då kanske det föds en hårdrockare till snart!

    SvaraRadera