torsdag 11 oktober 2012

Årets första snö?

Nej, det har inte börjat snöa hos mig än. Men jag såg som hastigast nån karta fladdra förbi på TV:n, där de visade när de trodde att det skulle bli snö i olika delar av Sverige. December såg det ut som här där jag bor. Helt ok, tycker jag, även om den allra första snön gärna får komma i början av november.

Det är lite roligt att det här med när den första snön ska komma är ett ämne som engegerar många. En del ser med fasa fram mot snöskottning och kyla, andra längtar efter vackra vinterlandskap och lek i snön. Jag gillar snö i lagom mängd. Men då ska det vara kallt så det inte blir slask var och varannan dag. Men inte för kallt, dock! Det optimala tror jag vore att den första snön kom i slutet av oktober/början av november, att den smälte bort och att ett snötäcke sedan la sig över landet i början av december och sedan låg kvar till slutet av februari och att temperaturen höll sig runt -5 grader. Många dagar med solsken, förstås! I fjälltrakterna skulle snön behöva komma tidigare och ligga kvar längre, naturligtvis.

 
Bild från wikipedia

Första snön engagerar som sagt många. Det finns t ex en tråd på Flashback, När kommer första snön i år?

I november förra året kunde man spela hos spelbolagen på när man trodde att snön skulle komma i Sveriges tre största städer.

Tidningen Nerikes Allehanda skrev om när första snön skulle komma i sin väderskola förra året.

Enligt Funäsfjällens facebooksida fick de säsongens första snö 6 september i år! Det måste väl ändå vara väldigt tidigt, eller? Bilden är lånad därifrån.


Jag tror att jag har skrivit det tidigare, men för mig är den första snön för evigt förknippad med när jag var barn, satt i skolbänken (och hade lite tråkigt?) och så plötsligt började årets första snöflingor falla. Alla rusade till fönstren och fröken blev inte arg utan lät oss titta.

Snön - ett härligt tecken på att julen inte är så långt borta!

2 kommentarer:

  1. Åhhh sånt minne har jag också....sen brukade vi alla få tända varsitt ljus på bänken och så läste vår "fröken" ur boken "barnen i gula korridoren"....starkt minne :-). ÄLSKAR SNÖ!

    SvaraRadera
  2. Första snön är alltid lite speciell. Vi fick årets första snöfall igår :)

    SvaraRadera