måndag 8 oktober 2012

Fler frågor

Jag hittade fler julfrågor hos Svensk Jul!!!
 
Har du något favoritjulpynt?
Hittade en krubba som jag tyckte om på Tradera för ett par år sedan. Den gillar jag, jag hade verkligen letat länge efter en fin krubba i rätt prisklass.

Vad gör du dan före dopparedagen?
Äter julmat hos svärmor, klär granen, provsmakar skinkan och dricker glögg och har uppesittarkväll med maken och hans barn.

Vem är din favoritjulvärd genom tiderna?
Ernst eller Lasse Kronér tror jag.

Hur viktig är julmaten för dig?
Som barn tyckte jag att julen matmässigt sett var årets sämsta dag, jag gillade inte skinka, potatis, sill osv. Det hände att jag kokade makaroner och åt med riven ost... Numera är julmaten MYCKET viktig, jag längtar redan. Älskar julskinkan, har lärt mig gilla vissa sorters sill, gillar fortfarande inte kokt vinterpotatis! Godast är nog lax, ägghalvor med mycket mera.

Vad ser du på TV på julafton?
Kalle Anka är oftast det enda vi hinner med. Ibland blir det någon julfilm med barnen på förmiddagen.

Är jultomten viktig för dig?
Ja. Tror aldrig jag firat jul utan tomte, släkten har alltid haft barn i "tomte-ålder".

Äter ni dopp i grytan?
Kraftigt nej på den frågan!

Har du någon adventskalender?
Nej =( Men barnen har paketkalender, TV:ns kalender mm

Känner du någon julstämning just nu?
Ne, det är för tidigt. Längtar dock!

Vilken julfilm tycker du är bäst?
För svårt att välja... Nu är det jul igen, Grinchen, Trolltyg i Tomteskogen, Die hard???

Har du varit Lucia någon gång?
Ja. På lekis där alla som ville fick vara, men också som tolvåring på Rotarys julfest och när jag var 20+ på en Lucia-innebandy-cup där min kör stod för luciatåget.

Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Lussekatter!

Bästa julkalendern genom tiderna?
Julens hjältar! Men det finns många bra.

Om du fick bestämma vad du skulle vara i luciatåget vad vill/ville du vara då?
(tomte, lucia, tärna, stjärngose eller pepparkaksgubbe)
Skulle jag vara något nu skulle det nog vara tomte.

Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Dricker vi glögg så blir det på kvällen.

Dricker du julsnaps? I så fall: vilken är din favorit?
Nej.

Vad gör du för julpyssel?
Inte mycket. Brukar bli nån pysseldag på jobbet som jag genomlider. Pyssla med barn är svettigt!

Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Julkola!!! (Dvs vanlig chokladkola)

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina svar :-)

    SvaraRadera
  2. Det finns en risk att det blir det gamla vanliga här med om jag hittar några nya sorter som är bra men hittar jag något bra lägger jag såklart ut recept på det.

    SvaraRadera