lördag 15 december 2012

Fyra sorters knäck!

Jag gjorde två satser knäck, men delade dem så det blev fyra sorter.
* Grundreceptet (Överst i bild) är 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl grädde som stormkokas i 3 liters-kastrull till 125 grader. (Dubbla inte receptet utan gör två omgångar, dels för att kastrullen blir för liten annars och dels för att den hinner stelna innan du häller upp den.
 
Sen har jag smaksatt med:
* hackad mandel (gör jag alltid),
* 1 tsk ingefära (smakade inte så mycket, skulle nog ha tagt mer, syns längst ner i bild)
* 6 mortlade turkisk peppar (den knäcken blev mer som fudge eller nåt och stelnade innan jag fått  ner den i knäckformarna, vilket syns)
 
De fina tomteknäckformarna som ingefärsknäcken och turkisk peppar-knäcken är i verkar dock inte släppa taget om knäcken som den ska...
Knäcken blev lite mjuk, vilket barnen gillar. Tror att min termometer håller på att ge sig. Nästa helg när jag gör kola får jag tänka på det och låta den bli några grader varmare (enligt knastermometern) än vanligt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar